Museum Wijchen brengt ode aan Maas en Waal

Rivierlandschap bij Tiel
Rivierlandschap bij Tiel
Foto: Museum Kasteel Wijchen

Bij Museum Kasteel Wijchen is tot en met 7 maart volgend jaar de tentoonstelling Ode aan Maas en Waal te zien. In het Koetshuis van het kasteel zijn schilderijen, foto’s, sculpturen, etsen en tekeningen te zien die te maken hebben met de rivieren en het rivierlandschap. De tentoongestelde werken zijn afkomstig uit musea en privécollecties.

De tentoonstelling ‘Ode aan Maas & Waal’ is een kunstzinnige lofzang op (leven met) de rivieren. De collectie is bijeengebracht dankzij de medewerking van diverse musea in de de wijde regio, zegt directeur Rylana Seelen van Museum Kasteel Wijchen. Zo zijn werken afgestaan door Museum Het Valkhof en Museum De Bastei in Nijmegen, Museum Henriette Polak in Zutphen en Flipje en Streekmuseum Tiel. ‘Daarnaast hebben we particuliere bruikleengevers en kunstenaars die hun medewerking verlenen. Het is bij elkaar een bijzonder ensemble geworden dat je eigenlijk gezien moet hebben.’

Romeinen

In het gebied van Maas en Waal, met vruchtbare kleigronden, hoge (en dus droge) oeverwallen en rivieren vol vis, wonen al eeuwenlang mensen. Rivieren bieden bescherming tegen aanvallen van buitenaf en zijn tegelijk belangrijke verkeers- en handelsroutes. In de Romeinse tijd vormde de Rijn/Waal de noordgrens van het Romeinse Rijk, de limes genoemd. Aan het landschap tussen de rivieren hebben de Romeinen niet veel veranderd; dit geldt ook voor de Merovingers en Karolingers in de vroege middeleeuwen.

Het cultuurlandschap van Nederland is vanaf de middeleeuwen grotendeels door mensenhanden gevormd. Dat is goed te zien in het Land van Maas en Waal. In 1327 vaardigde graaf Reinoud II, graaf van Gelre, zijn land- en dijkbrief uit, waarin het bestuur en het beheer van de dijken worden geregeld. Het duurt echter nog eeuwen voordat het gebied veilig is voor dijkdoorbraken en overstromingen.

Watersnood

Een werk dat Seelen wil belichten is dat van Johan Hendrik van Mastenbroek (1875-1945). ‘Het is een tekening over het hoge water van 1926 dat eigenlijk het hele verhaal van Maas en Waal in de loop der tijden wel een beetje samenvat. Het hele rivierenlandschap wordt gekenmerkt door hoog water en leven met water. Dat water is ook een rode draad door de tentoonstelling.’

Digitale opening

De tentoonstelling is te zien in het Koetshuis van Kasteel Wijchen en museumtuin De Tuun. Meer informatie over onder meer de openingstijden is te lezen op de website van Museum Kasteel Wijchen.

Hieronder de ‘digitale opening’ van de tentoonstelling Ode aan Maas & Waal door Rylana Seelen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen