Vierdaagse voor vijfde maal grootste publieksevenement

Vierdaagse Nijmegen pakt voor de vijfde keer op rij de koppositie bij de vrij toegankelijke evenementen, zo blijkt uit de nieuwste editie van de Respons TOP100 Evenementen Monitor 2015.

De tweede en derde plaats worden bezet door dezelfde evenementen als in de voorgaande twee edities: de NN Marathon Rotterdam staat op de tweede plaats, de Uitmarkt Amsterdam staat wederom op de derde positie.

Het Amsterdam Dance Event (ADE) eindigt op de eerste plaats in de categorie grootste entree heffende evenementen en neemt het stokje over van het International Documentary Film Festival (IDFA).

De TOP100 bestaat sinds 2013 uit twee ranglijsten: TOP50 Entree heffende Evenementen en TOP50 Vrij Toegankelijke Evenementen. De beide ranglijsten komen tot stand op basis van drie indicatoren: bezoekaantal, mediabereik en social media. Het aantal bezoeken is de belangrijkste indicator. Mediabereik, uitgedrukt in MBE (MediaBereikEenheden), is de media-exposure van een evenement. Sinds 2011 wordt ook populariteit op social media (het aantal ‘likes’ en volgers op Facebook en Twitter) als indicator meegenomen bij het vaststellen van de ranglijsten.

Met respectievelijk 2,24 miljoen en 350.000 bezoeken, behalen de Vierdaagse en ADE de hoogste score op het aspect bezoekaantal. Het Nederlands Film Festival en het 3FM Serious Request/Glazen Huis (editie 2013 te Leeuwarden) behalen de eerste plaats in de categorie ‘media-exposure’, terwijl het Glazen Huis het hoogst scoort in de categorie ‘social media’.

Vierdaagse 2014 02

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen