Inwoners Wijchen tevreden over afhandeling meldingen wijkbeheer

Jaarlijks ontvangt de gemeente Wijchen circa 4.700 meldingen over de kwaliteit van de openbare ruimte. De Wijchense inwoners zijn over het algemeen tevreden over de bereikbaarheid van wijkbeheer en afhandeling van de meldingen.

Eens per twee jaar vraagt de gemeente haar inwoners via een klanttevredenheidsonderzoek (kto) naar hun mening over het beheer van de openbare ruimte in het algemeen en wijkbeheer specifiek. Na de zomervakantie 2016 heeft onderzoeksbureau Marintel ca. 1.000 inwoners benaderd die recent een melding hadden gedaan over een situatie in de openbare ruimte. Na ontvangst van de melding hebben we de bewoners in een reply gevraagd of zij er bezwaar tegen hadden dat wij hen voor een kwaliteitsonderzoek zouden benaderen. Slechts enkele inwoners hadden daar (meestal uit overwegingen van privacy) moeite mee.
Zowel via de mail als telefonisch zijn de inwoners benaderd. Totaal deden 401 inwoners deel aan het onderzoek. Uiteindelijk hebben 297 inwoners een internetvragenlijst ingevuld en teruggestuurd. 104 inwoners deden mee aan het telefonisch onderzoek.
Het aantal meldingen per discipline 

Een onderwerp dat daarbij ook steeds terug komt is de bereikbaarheid en het contact met de gemeente (wijkbeheer) bij meldingen en klachten. Overall toont het rapport (zie cijfers hierna) een positief beeld van wijkbeheer en hoe de gemeente moet omgaan met meldingen maar er zijn ook verbeterpunten. De 3 slecht scorende verbeterpunten, vindbaarheid meldingsformulier, gebruiksvriendelijkheid (web)meldingsformulier en afhandelingstijd melding, gaat men nu aanpakken. Waarbij dient te worden opgemerkt dat de nieuwe MeldDeskApp. (meldingenApp openbare ruimte) positief zal bijdragen aan alle verbeterpunten. 

In het 1e kwartaal van 2017 worden afspraken doorgevoerd. Na de zomer en de invoering van de meldingenApp. wordt er een vervolgonderzoek uitgevoerd dat inzicht moet geven of de nieuwe afspraken resulteren in de verwachte verbeteringen.
Daarnaast krijgen alle gebruikers van het meldingsregistratiesysteem uitleg hoe MeldDesk beter gebruikt kan worden.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen