D66 wil stoppen met lesmethode ‘Nieuwsbegrip’

Foto: Pixabay

Hoe staat het met de leesvaardigheid van de kinderen op de Wijchense basisscholen? Die vraag wil D66 graag beantwoord zien, na berichten over de lesmethode ‘Nieuwsbegrip’. “Als we willen dat kinderen in de basisschoolleeftijd goed leren lezen, is het van belang om niet met deze methode te werken”, zegt raadslid Miranda Muller.

Aanleiding voor vragen aan het college van burgemeester en wethouders is een uitzending van het het televisieprogramma Even tot hier waarin de leesvaardigheid van basisschoolleerlingen werd behandeld.

Leesvaardigheid

Volgens het Expertisecentrum Nederlands is de leesvaardigheid van Nederlandse kinderen in de afgelopen jaren harder omlaaggegaan dan die van kinderen in andere westerse landen. Al eerder was de Onderwijsinspectie tot de conclusie gekomen dat Nederlandse kinderen de laatste jaren meer moeite hebben met lezen.

Het nieuwste onderzoek laat zien dat het slechter gaat dan in andere landen. Bij de vorige meting in 2016 scoorden kinderen in groep 6 nog beter dan het internationale gemiddelde, in de laatste meting van 2021 presteren ze gemiddeld.

Scholieren van 15 jaar

Het onderzoek liet ook zien dat de leestijd is afgenomen: 63 procent van de Nederlandse tienjarigen leest zelfs minder dan 30 minuten per dag, terwijl dat in 2016 nog 52 procent was.

Raadslid Miranda Muller (D66). Foto: gemeente Wijchen

Uit het internationale trendonderzoek PISA (Programme for International Student Assessment) blijkt dat Nederlandse scholieren van 15 jaar slecht scoren op het gebied van lezen en dat het niveau hard achteruit is gegaan ten opzichte van een paar jaar geleden. Nederland scoort van alle Europese landen het een na slechtst op leesvaardigheid.

Nieuwsbegrip

De methode Nieuwsbegrip wordt op de site aangeprezen als ‘… een complete methode voor leesonderwijs met de onderdelen begrijpend lezen, voortgezet technisch lezen en Nieuwsbegrip fictie voor de leesmotivatie’. De methode Nieuwsbegrip leidt sinds de invoering ervan in 2012 tot beduidend slechtere leesvaardigheden bij basisschoolleerlingen, aldus D66 Wijchen.

“De methode Nieuwsbegrip richt zich op het technisch lezen van een tekst en niet op het begrijpen van een tekst.Hierdoor is het begrijpend lezen van veel leerlingen van een onwenselijk niveau”, aldus Muller. “Als we willen dat kinderen in de basisschoolleeftijd goed leren lezen, is het van belang om niet met deze methode te werken.”

Gesprek aangaan

D66 wil weten of de methode ook op basisscholen in de gemeente Wijchen wordt gebruikt en zo ja, wat het college vindt over het gebruik van de methode. Ook vraagt de fractie zich af of het college bereid is om hierover het gesprek aan te gaan met de verantwoordelijke personen of met de scholenkoepel Kans en Kleur.

Hier een deel van de tv-uitzending Even tot hier.

Het nieuws van wijchen.nieuws.nl gemakkelijk volgen? Like dan ook onze Facebookpagina en deel berichten! Of krijg

gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief.

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen