Inwoners geven gemeente ruime voldoende

12 dec 2024, 18:45 Gemeente
pay 2662758 1280
Pixabay

Inwoners geven een 7,1 voor de totale dienstverlening van de gemeente Wijchen. Met dit cijfer hoort de gemeente tot de top 3 beste dienstverlenende gemeenten van Nederland. Ondernemers geven een 6,8.

In totaal hebben 37 gemeentes in 2023 meegedaan aan de landelijke peiling ‘Waar staat je gemeente’.

Professioneler

Gemeente Wijchen heeft in 2020 de Agenda 'Dienstverlening Dichtbij’ opgesteld. Dit helpt om de dienstverlening te verbeteren, het nog dichterbij te brengen en om nog professioneler te zijn. Het tweejaarlijks meten van de ervaringen van inwoners en ondernemers is daar een belangrijk onderdeel van.

Verbeteren

Dit jaar voerde de gemeente dit onderzoek weer uit. Burgemeester Renske Helmer-Englebert: “In totaal hebben 37 gemeenten meegedaan. Met een plek in de top 3 van best dienstverlenende gemeenten laten we zien dat dicht bij onze inwoners staan echt werkt. Dit resultaat motiveert ons om door te gaan met het verbeteren van onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Gezien de financiële onzekerheden vanaf 2026 onderzoeken we welke mogelijkheden we hiervoor hebben”.

Dit resultaat motiveert ons om door te gaan met het verbeteren van onze dienstverlening 
- Burgemeester Renske Helmer

Communicatie

De gemeente scoort goed op communicatie en voorlichting naar de inwoners. Zo behaalde ze dit jaar een 6,7 terwijl het landelijke gemiddelde een 6,4 is. Daarnaast scoort de gemeente ook goed op haar digitale dienstverlening met een 7,1. De professionaliteit van de gemeentelijke organisatie en haar medewerkers wordt ook hoger gewaardeerd dan landelijk.

Op de thema’s participatie en woon- en leefomgeving scoort de gemeente bij de inwoners lager dan eerdere jaren. De waardering van de digitale dienstverlening aan ondernemers daalt van een 6,9 in 2020 naar een 6,7 in 2024.

Bron: gemeente Wijchen
Bron: gemeente Wijchen

Peiling

De gemeente vraagt elke 2 jaar aan inwoners en ondernemers wat zij van de dienstverlening vinden. Na de vorige peiling heeft de gemeente gewerkt aan verschillende punten, zoals het digitaal maken van formulieren en het toevoegen van een chatbot op de website. Met deze chatbot kunnen inwoners en ondernemers 24 uur per dag, 7 dagen in de week vragen stellen.

Chatbot Robin van de gemeente Wijchen
Chatbot Robin van de gemeente Wijchen

Website

De komende periode werkt de gemeente aan een goed vervolg hierop. Zo gaat ze aan de slag om de informatie op de website te verbeteren. Ook gaat de gemeente verder met het digitaal maken van formulieren, het verbeteren van de chatbot en het toevoegen van een live-chat.

Participatieplatform

Ook kunnen inwoners steeds meer gebruikmaken van een digitaal participatieplatform, dat sinds oktober 2024 actief is. Zo maakt de gemeente het makkelijker voor inwoners om mee te denken en hun stem te laten horen.

De maatregelen die meer onderzoek, tijd, inzet en investering vragen, neemt de gemeente mee in de nieuwe Agenda Dienstverlening van 2025.