Kernachtig wil minder verkeer door Batenburg

27 nov , 8:00 Gemeente
Grootestraat Batenburg Google Maps
Google Maps
Het gepleisterde eenlaagspand Die Munte aan de Grootestraat (witte gebouw links) dateert uit de 16e of 17e eeuw. Volgens de gevelsteen uit 1910 sloeg men hier ooit munten.

Welke mogelijkheden zijn er om verkeer dat door Batenburg rijdt om te leiden? Er zijn er maatregelen mogelijk om schade aan monumentale panden, veroorzaakt door zwaar verkeer te voorkomen? Dat vraagt Kernachtig Wijchen aan het college van burgemeester en wethouders.

Aanleiding tot de vragen is de toename in de afgelopen jaren van het verkeer dat door het historische stadje rijdt. Kernachtig verwacht dat dat de komende jaren nog erger wordt.

Rijksbeschermd

Batenburg is een rijksbeschermd stadsgezicht met 32 monumenten. Het is een belangrijk fietsknooppunt en trekt jaarlijks vele toeristen en fietsrecreanten.

“Al in 2013 is in het SOP – het stadsontwikkelingsplan – aandacht gevraagd voor de overlast van doorgaand verkeer en vrachtverkeer, het veel te hard rijden in de bebouwde kom en de schade aan monumentale panden”, zegt raadslid Martijn Verharen.

Sluipverkeer

Afgelopen jaren is het verkeer dat door het stadje rijdt fors toegenomen, zegt Verharen.

“Naast de groei van het aantal voertuigen is de toename denk ik ook te wijten aan het sluipverkeer veroorzaakt door files op de Maas en Waalweg. De komende jaren zal de Maas en Waalweg en de omliggende snelwegen op de schop gaan waardoor het sluipverkeer waarschijnlijk nog meer zal toenemen.”

Trillingen

De toename in voertuigen betreft niet alleen personenauto’s maar volgens Kernachtig Wijchen ook zwaar en middelzwaar verkeer zoals vrachtauto’s en auto’s met aanhangers. “Deze toename van autoverkeer veroorzaakt veel trillingen, overlast en onveilige situaties doordat er vaak veel te hard wordt gereden.”

martijn verharen kernachtig wijchen
Kernachtig Wijchen-raadslid Martijn Verharen. Foto: gemeente Wijchen

Het zware verkeer veroorzaakt door met name trillingen schade aan de monumentale panden, zegt Verharen. “Mogelijk worden de trillingen versterkt door de soort bestrating.”

Monumentale panden

Veel sluipverkeer gaat via de Molendijk met 3 monumentale panden en Grootestraat met 14 monumentale panden. Zoals het herenhuis Huis Steenbergen uit circa 1800, het Hoge Huis uit dezelfde tijd en een U-vormige boerderij die rond 1936 is gebouwd.

Maatregelen

Kernachtig Wijchen wil van het college weten of er recent trillingsmetingen zijn uitgevoerd of het college deze metingen overweegt. Ook vraagt de fractie welke maatregelen mogelijk zijn om schade aan monumentale panden, veroorzaakt door zwaar verkeer te voorkomen.