
Welke mogelijkheden zijn er om verkeer dat door Batenburg rijdt om te leiden? Er zijn er maatregelen mogelijk om schade aan monumentale panden, veroorzaakt door zwaar verkeer te voorkomen? Dat vraagt Kernachtig Wijchen aan het college van burgemeester en wethouders.
Aanleiding tot de vragen is de toename in de afgelopen jaren van het verkeer dat door het historische stadje rijdt. Kernachtig verwacht dat dat de komende jaren nog erger wordt.
Batenburg is een rijksbeschermd stadsgezicht met 32 monumenten. Het is een belangrijk fietsknooppunt en trekt jaarlijks vele toeristen en fietsrecreanten.
“Al in 2013 is in het SOP – het stadsontwikkelingsplan – aandacht gevraagd voor de overlast van doorgaand verkeer en vrachtverkeer, het veel te hard rijden in de bebouwde kom en de schade aan monumentale panden”, zegt raadslid Martijn Verharen.
Afgelopen jaren is het verkeer dat door het stadje rijdt fors toegenomen, zegt Verharen.
“Naast de groei van het aantal voertuigen is de toename denk ik ook te wijten aan het sluipverkeer veroorzaakt door files op de Maas en Waalweg. De komende jaren zal de Maas en Waalweg en de omliggende snelwegen op de schop gaan waardoor het sluipverkeer waarschijnlijk nog meer zal toenemen.”
De toename in voertuigen betreft niet alleen personenauto’s maar volgens Kernachtig Wijchen ook zwaar en middelzwaar verkeer zoals vrachtauto’s en auto’s met aanhangers. “Deze toename van autoverkeer veroorzaakt veel trillingen, overlast en onveilige situaties doordat er vaak veel te hard wordt gereden.”

Het zware verkeer veroorzaakt door met name trillingen schade aan de monumentale panden, zegt Verharen. “Mogelijk worden de trillingen versterkt door de soort bestrating.”
Veel sluipverkeer gaat via de Molendijk met 3 monumentale panden en Grootestraat met 14 monumentale panden. Zoals het herenhuis Huis Steenbergen uit circa 1800, het Hoge Huis uit dezelfde tijd en een U-vormige boerderij die rond 1936 is gebouwd.
Kernachtig Wijchen wil van het college weten of er recent trillingsmetingen zijn uitgevoerd of het college deze metingen overweegt. Ook vraagt de fractie welke maatregelen mogelijk zijn om schade aan monumentale panden, veroorzaakt door zwaar verkeer te voorkomen.