Als bijvoorbeeld een aanvraag of subsidie door de gemeente wordt afgewezen, krijgen inwoners vanaf 2025 een telefoontje. Daarin wordt de negatieve beslissing kort uitgelegd en vragen beantwoord.
Dat is het resultaat van een voorstel van D66; de gemeenteraad stemde daar afgelopen donderdag unaniem voor.
Heldere uitleg
“D66 wil zo de communicatie met inwoners verbeteren. Het doel is om inwoners altijd duidelijkheid en ondersteuning te bieden, ook als de uitkomst van hun aanvraag of verzoek helaas niet positief is”, zegt fractievoorzitter Maikel Lukkezen van D66.
“Een negatieve beschikking, zoals de afwijzing van een aanvraag of subsidie, kan soms onverwacht komen en voor vragen zorgen. D66 Wijchen vindt dat iedereen recht heeft op heldere uitleg in zo’n situatie.”
Vervolgstappen
Door persoonlijk contact op te nemen, wordt voorkomen dat inwoners alleen een brief ontvangen zonder kans op verdere toelichting. D66 wil dat inwoners direct en persoonlijk geholpen worden, zodat ze hun situatie beter begrijpen en samen met de gemeente kunnen kijken naar mogelijke vervolgstappen.
“Door persoonlijke toelichting te bieden, zorgen we voor een open en mensgerichte gemeente die er is voor inwoners, ook in lastige situaties.”
Effect
Deze methode is volgens D66 onder meer in Groningen succesvol toegepast en daar is het aantal beroepszaken in het eerste jaar na invoering met ruim 20 procent afgenomen.
De verwachting is dat deze aanpak in Wijchen vanaf 2025 breed wordt ingevoerd. Het is de bedoeling het effect van de maatregel na een jaar te meten en op basis van de uitkomsten te kijken of deze werkwijze wordt voortgezet.