Wijchen Lokaal: maatregelen tegen fatbikes

10 sep , 10:00 Gemeente
fatbike pexels g force bike 95411088 136330371
Jongeren racen door het centrum van Wijchen op hun fatbikes en toeteren onnodig. Dat zegt Wijchen Lokaal. Daarom vraagt de fractie aan het college van burgemeester en wethouders welke mogelijkheden er zijn om de overlast door fatbikes tegen te gaan.
“Inwoners maken zich zorgen over de verkeersveiligheid voor jong en oud, zowel voor de bestuurder van de fatbike, en eventuele medepassagier, als voor het overige verkeer”, zegt fractievoorzitter Dave Herms.

Illegaal

Een fatbike is een elektrische fiets met robuustere framebuizen en bredere banden dan een gewone mountainbike, waardoor ze veel meer grip hebben op zacht terrein zoals sneeuw, zand en modder. Bovendien worden er bij een fatbike vaak zwaardere onderdelen gemonteerd.
Een fatbike is illegaal in Nederland wanneer de maximale snelheid hoger is dan 25 kilometer per uur, de motor meer dan 250 watt vermogen heeft en er een gashendel op zit die ondersteuning geeft boven de 6 kilometer per uur.

Toeteren

De fractie van Wijchen Lokaal merkt dat jongeren door het centrum racen op fatbikes, zegt Herms. “Daarnaast merken we dat sommige jonge gebruikers onnodig toeteren en geluid maken, wat bijdraagt aan een gevoel van overlast. In het centrum van Wijchen is een scooterverbod van kracht.”
dave herms wijchen lokaal
Fractievoorzitter Dave Herms van Wijchen Lokaal. Foto: gemeente Wijchen

Ongelukken

De laatste tijd is er landelijk discussie over de veiligheid van deze elektrische fiets. Uit cijfers blijkt dat fatbikes vaker bij ongelukken betrokken raken door hoge snelheden, onervarenheid van veel jonge bestuurders, opvoeren van de fiets en gebrek aan bescherming (geen helm of andere beschermende kleding).

Verwondingen

Vooral jongeren raken vaak gewond. Soms zijn de verwondingen licht, maar er zijn ook gevallen van ernstig letsel waarvoor ziekenhuisopname nodig is. In 2022 waren er 7 ongelukken met fatbikes waarvoor mensen naar de spoedeisende hulp moesten. In waren dat er 59 en in de eerste 4 maanden van dit jaar waren er al 33 incidenten. (Wijs letselschade, juli 2024)

Verbod

Het gaat hierbij alleen om ongevallen waarbij de fatbiker zelf gewond raakte. In 2023 raakten ook 12 andere weggebruikers gewond bij een ongeval waarbij een fatbike betrokken was. In de eerste 4 maanden van dit jaar waren dat er 10.
VeiligheidNL, een kenniscentrum voor letselpreventie, wil dan ook een verbod van deze vaak opgevoerde elektrische fiets voor kinderen onder de 16 jaar.

Weren

Ook vanuit de politiek klinken geluiden om maatregelen te nemen. Ook wordt gekeken wat gemeenten zelf kunnen doen. Sommige gemeenten willen de fatbikes uit het centrum weren (Helmond, Hengelo) en Amsterdam wil ze weren uit de stadsparken.

Verkeersveiligheid

Wijchen Lokaal wil weten of het college van Wijchen ziet dat er overlast wordt veroorzaakt door fatbikebestuurders en welke invloed dat heeft op de verkeersveiligheid in het centrum. Daarnaast wil de fractie weten of er cijfers zijn over het aantal ongelukken en of het college inzicht heeft in het aantal fatbikes dat niet voldoet aan de veiligheidseisen.
“Ook willen we weten welke mogelijkheden het college ziet om de overlast veroorzaakt door de bestuurders van fatbikes tegen te gaan”, aldus Herms.
nieuw infokader nieuws