Zilveren Draagspeld voor Vincent Veltmaat

24 jun , 18:15Gemeente
Scherm­afbeelding 2026-06-24 om 16.53.15
Gemeente Wijchen
Burgemeester Renske Helmer (l) reikt de oorkonde die hoort bij de Zilveren Draagspeld uit aan Vincent Veltmaat (r).
Vincent Veltmaat heeft vandaag tijdens de officiële opening van Buurtmarkt Blije Bikkels in Bergharen de Zilveren Draagspeld van de gemeente Wijchen gekregen. Burgemeester Renske Helmer-Englebert reikte de onderscheiding uit.
Veltmaat krijgt deze gemeentelijke onderscheiding als blijk van grote waardering voor zijn uitzonderlijke inzet voor de leefbaarheid van Bergharen.

Blije Bikkels

Na het sluiten van de supermarkt in 2020 en het verdwijnen van de laatste winkel in 2022 kwam de leefbaarheid van Bergharen onder druk te staan. Het leegstaande pand bood kansen, maar vroeg om visie, organisatiekracht en doorzettingsvermogen.
Dankzij de inzet van vele vrijwilligers en betrokken inwoners is Buurtmarkt Blije Bikkels nu een nieuwe ontmoetingsplek voor Bergharen, Hernen en Leur.

Projectleider

Vincent Veltmaat speelde een centrale rol bij het tot stand komen van de buurtmarkt. Als vrijwilliger en projectleider zette hij zich de afgelopen 6 jaar vrijwel dagelijks in voor het project.

Levensvatbaarheid

Zo werkte hij mee onderzoek naar de levensvatbaarheid van een nieuwe buurtwinkel, het opstellen van een bedrijfsplan, subsidieaanvragen en afstemming met zorgpartners, de bouw en inrichting van bakkerij, horeca, winkel en groentetuin, en het samenstellen en begeleiden van teams, onder wie mensen met een beperking of afstand tot de arbeidsmarkt.

Betrokkenheid

Zijn inzet ging ver boven een fulltime betrokkenheid uit, volgens de gemeente. Met zijn brede netwerk bracht hij vrijwilligers, ondernemers, zorgpartners, sponsoren en de gemeente samen. Dankzij de inzet van Veltmaat kon de buurtmarkt uitgroeien tot wat zij nu is.
loading

Loading articles...

Loading