Gering aantal Wijchenaren rijdt elektrisch

Foto: Mikes Photography/Pixabay

In Wijchen is nog geen 2 procent van de auto’s elektrisch of plug-inhybride (opladen via ‘stopcontact’). Dat is lager dan het landelijke gemiddelde van 2,26 procent.

Elektrisch rijden wordt steeds populairder in Nederland. Op 1 april 2021 waren er ruim 177.000 elektrische auto’s en nog eens 110.000 plug-inhybride auto’s. Het aantal (semi)publieke laadpunten is doorgegroeid naar ruim 72.000.

Maar hoe staat het eigenlijk met elektrische rijden in Wijchen? Het kennisplatform voor elektrisch rijden www.evplan.nl zocht het uit. Hierbij is gebruikgemaakt van eigen bronnen en openbare overheidsdata (CBS, RDW, RVO, Klimaatmonitor).

Elektrische auto’s

In Wijchen staan 21.776 personenauto’s geregistreerd. Daarvan staan er 217 (1 procent) geregistreerd als elektrische personenauto en nog eens 182 (0,84 procent) als plug-inhybride auto. Van alle auto’s in Wijchen wordt dus 1,83 procent (deels) elektrisch aangedreven. Dat is lager dan het landelijke gemiddelde van 2,26 procent.

Laadpunten

In de gemeente Wijchen zijn in totaal 139 (semi)publieke laadpunten voor stekkerauto’s. Dit zijn laadpalen die in principe iedereen kan gebruiken.

  • Er zijn 76 publieke laadpalen. Hier kan iedereen gebruik van maken.
  • Er zijn 63 semipublieke laadpalen. Deze bevinden zich op privéterrein maar zijn wel voor iedereen toegankelijk. Denk aan een laadpaal in een parkeergarage, een tankstation of hotel.
  • Op dit moment zijn er geen snellaadpunten beschikbaar in Wijchen.

De laadpaaldichtheid (het aantal laadpunten per elektrische auto) in de gemeente ligt op 0,35 procent. Dat betekent dat er 3 elektrische auto’s per laadpaal in Wijchen zijn. Dat is iets hoger dan het landelijke gemiddelde van 0,3 procent (4,5 elektrisch voertuig per laadpaal). De verwachting is dat steeds meer inwoners in Wijchen overstappen op een elektrische auto. Er zullen dan ook meer laadpunten bijkomen.


FEITEN Hybride auto’s

De klassieke hybride bestaat al bijna 20 jaar. Zo’n auto is uitgerust met twee motoren, meestal een elektromotor en een verbrandingsmotor (op benzine of diesel). Bij de standaardhybrides kan de accu niet worden opgeladen van buitenaf, dit gebeurt met behulp van de verbrandingsmotor en regeneratie van remenergie.

De verschillende hybrides zijn:

  • Micro hybrids: De simpelste vorm. Er is een start/stop: zodra de auto tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht, wordt de benzine- of dieselmotor automatisch uitgeschakeld. Op het moment dat de bestuurder het gaspedaal intrapt, treedt de motor weer in werking.
  • Mild hybrids: Ook een start-stopsysteem, met als extra voorziening een elektromotor die de verbrandingsmotor (enkel) tijdens het accelereren ondersteunt.
  • Full hybrids: Dit type hybride ondersteunt de verbrandingsmotor, maar kan wel volledig elektrisch rijden. De auto rijdt ofwel alleen op elektrische energie, alleen met de verbrandingsmotor, of door een combinatie van beide.

Plug-inhybrides

Bij plug-inhybrides kan de accu ook worden opgeladen door de auto aan te sluiten op het elektriciteitsnetwerk.

  • Range extender: Bij elektrische auto’s die voorzien zijn van een range extender gaat de stroom naar de accu en dan naar de elektromotor. De verbrandingsmotor heeft relatief weinig vermogen en wordt alleen gebruikt als de accu’s leeg dreigen te raken.
  • Een elektrische auto met range extender kan met behulp van een benzinemotor de accu tijdens de rit bijladen. Op deze manier wordt de actieradius vergroot, terwijl de auto toch op stroom blijft rijden.
  • Plug-inhybrids: Hybrides hebben zowel een brandstof- als een elektromotor voor de aandrijving. Een hybride auto laadt zijn accu op met de energie die vrijkomt bij het remmen. Hierdoor kan de hybride kortere ritten op stroom rijden en schakelt hij vervolgens automatisch over op een zuinige benzinemotor. Een plug-inhybride kan daarnaast met een stekker worden opgeladen en rijdt daardoor een deel van de rit elektrisch. Het opladen van de accu’s gebeurt gewoon aan een traditioneel stopcontact (vandaar ‘plug-in’).

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen