Actie om Wijchense kinderen aan het lezen te krijgen

Foto: Pixabay

Verschillende organisaties in Wijchen gaan proberen jonge kinderen meer aan het lezen te krijgen en voorlezen te bevorderen. Het gaat om de Bibliotheek, de kinderopvang en het onderwijs. In Wijchen wordt bij de 8- tot en met 11-jarigen aan 28 procent nooit voorgelezen. Voorlezen is belangrijk is voor de ontwikkeling van de woordenschat en draagt bij aan het versterken van de sociale band tussen ouder en kind.

Aan Actieplan Leesoffensief Wijchen 2022-2024 nemen diverse organisaties deel: Kinderopvang de eerste stap, Kinderopvang Kinderdagpaleis, Samenwerkingsstichting Kans en Kleur, Maaswaal College, ProCollege Wijchen en de Bibliotheek Wijchen.

Om de plannen te kunnen realiseren wil het college van burgemeester en wethouders de Bibliotheek Wijchen voor het komende en daaropvolgende schooljaar een subsidie toekennen van 93.810,86 euro.

Leesvaardigheid

Jongeren lezen steeds minder en vooral minder lang. Ze lezen wel veel korte tekstjes (vooral online), maar voor diep lezen (het geconcentreerd lezen van langere teksten of boeken) zijn jongeren nauwelijks gemotiveerd. Daarom doen ze het te weinig en hierdoor blijven hun woordenschat en leesvaardigheid achter. Het gevolg is dat deze jongeren minder goed functioneren op school en dat het voor hen lastiger is om goed te kunnen deelnemen aan de samenleving.

Voorlezen is belangrijk is voor de ontwikkeling van de woordenschat. Van de 8- tot en met 11-jarigen in Wijchen wordt 28 procent nooit voorgelezen. Foto: Pixabay

Leesmotivatie

Hoewel de cijfers voor Wijchen gunstiger zijn dan de landelijke cijfers, is de leesmotivatie van leerlingen erg laag. Zo vindt 65 procent van de vmbo-leerlingen lezen niet zo leuk of vervelend. Een positieve leeshouding draagt bij aan veel lezen, wat weer bijdraagt aan een goed leesniveau.

Leescoördinator

Het plan van de deelnemende organisaties houdt onder meer in het aanstellen van minimaal 1 voorleescoördinator bij de voorschoolse voorzieningen. Iedere basisschool in Wijchen moet per 200 leerlingen een leescoördinator hebben en aan het eind van het schooljaar 2022-2023 een ‘leesplan’ hebben.

Rijke collectie

Scholen moeten daarnaast een rijke collectie van minimaal 5 boeken per leerlingen krijgen. Onderzocht wordt of de collectie van de dorpskernscholen (Hernen, Batenburg, Balgoij en Niftrik) 1 collectie kan worden, die onderling wordt gewisseld. De collecties van de Buizerd, Paschalisschool en Paulusschool in Wijchen worden samengevoegd tot 1 collectie en worden onderling gewisseld.

Kinderopvang

De kinderopvanglocaties dienen een collectie van gemiddeld 20 boekjes per groep (kinderdagopvang) of minimaal 5 boeken per kind (peuteropvang) te krijgen. Jaarlijks wordt 10 procent van de collectie vernieuwd.

In samenwerking tussen de bibliotheek en kinderopvang komt er een ‘Peuterbon’ waarmee ouders hun kind zonder inschrijfkosten lid kunnen maken van de bibliotheek.


FEITEN Wijchense leescijfers
  • 65 procent van de 0- tot en met 3-jarigen in Wijchen wordt dagelijks voorgelezen. Naarmate kinderen ouder worden neemt dit percentage af. Van de 8- tot en met 11-jarigen wordt 28 procent nooit voorgelezen. Laagopgeleide ouders lezen het minst vaak voor. (bron: GGD Kindermonitor 2021)
  • 6 procent van de 8- tot en met 11-jarigen leest zelf nooit buiten schooltijd. De norm van elke dag 15 minuten lezen haalt slechts 43 procent in deze leeftijdsgroep.
  • Meisjes lezen vaker dan jongens. Van de kinderen van laagopgeleide ouders leest 22 procent nooit buiten schooltijd, onder kinderen van hoogopgeleide ouders is dit 8 procent.
  • De leesopvoeding thuis draagt bij aan het schoolsucces van het kind en daarmee de kansen later in het leven. (bron: GGD Kindermonitor 2021)
  • 65 procent van de vmbo-leerlingen vindt lezen niet zo leuk of vervelend. (bron: Monitorde Bibliotheek op School Maaswaal College Oosterweg 2019)
Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen