Kunstenaar Els Crum noemt haar schilderijen geschilderde dagboeken. De bron en inspiratie vindt zij in haar verhouding tot het dagelijkse bestaan. Natuur en sensualiteit spelen daar een hoofdrol in. In het Kunsthuis in Wijchen is vanaf komende zaterdag een expositie met haar werk te zien.
Het menselijke lichaam is het geliefde onderwerp en uitgangspunt van de werken van Els Crum. De laatste jaren, en vooral in coronatijd, is de inspiratie sterk verschoven naar de natuur, met name de uiterwaarden van de Waal. Zij maakt gebruik van oude technieken zoals encaustiek (warmewastechniek); samen met tempera geeft dat haar werk uitdrukkingskracht en maken het zacht, sensueel en aaibaar.
(1957) groeide op aan de Rijn in Renkum. Zij heeft 16 jaar in Zwitserland en Duitsland gewoond, en woont inmiddels 25 jaar aan de Waal bij Nijmegen Lent. Ze volgde haar kunstopleiding in Utrecht, Zürich en Basel, en was in Duitsland actief lid van de kunstenaarsvereniging Heidelberg. Van 2014 tot 2016 volgde zij de opleiding Kunst en Ambacht, die haar schilderkunst sterk verrijkt heeft.
Voor de tentoonstelling transformeert Crum het Kunsthuis in diverse intieme hoekjes en ruimtes met haar creaties van de laatste 20 jaar: van ‘Stout kamertje’ tot ‘Encaustiek of Was-hoekje’, Tempera schilderingen, Lapwerken en ‘Stoute Doosjes’. Haar mensfiguren verschijnen en verdwijnen tussen bomen, in doosjes, in een netwerk van draden, wortels, waterstromen en bijenwas.
De expositie is te zien in het Kunsthuis, Kasteellaan 13, Wijchen (naast Kasteel Wijchen), van zaterddag 19 november tot en met zondag 4 december, op zaterdagen en zondagen tussen 12.00 en 17.00 uur.