Bij scheepswerf Sepers in Dreumel worden momenteel 2 nieuwe elektrische pontjes gebouwd. Deze gaan varen tussen Batenburg-Demen en Ravenstein-Niftrik. Exploitant Uiterwaarde nam een paar jaar geleden het besluit om zijn verenvloot te gaan verduurzamen.
Hierbij is gekozen een emissieloze veerpont te ontwikkelingen voor de veerverbindingen met maximaal 12 passagiers, zoals die bij Batenburg-Demen en Ravenstein-Niftrik.
Toeristische sector
“Wij hebben als Wijchen de maatschappelijke opgave om Wijchen energieneutraal te maken. De elektrische pontjes zijn een prachtig voorbeeld van hoe de toeristische sector ons hierbij helpt”, zegt wethouder Nick Derks.
Wethouder Nick Derks, Uiterwaarde-directeur Alex Kwakernaak en wethouder Bea Schouten (v.l.n.r.) tijdens een bezoek aan scheepswerf Sepers in Dreumel. Foto: Sepers/gemeente Wijchen
Stil varen
Derks bracht onlangs samen met collega Bea Schouten een bezoek aan de scheepswerf in Dreumel. “Het is een mooie stap in de verdere verduurzaming. Goed dat de voet- en fietsveren Ravenstein-Niftrik en Batenburg-Demen voortaan stil en schoon varen”, aldus Schouten.
Laadklep
De eerste elektrische veerpont van Uiterwaarde werd ook door Sepers gebouwd en vaart sinds 2021 tussen Renkum en Heteren. De elektrisch aangedreven veerpont kan qua accucapaciteit modulair uitgebreid worden. Het is een veerpont voorzien van laadklep, maar kan ook als zijlader worden ingezet.
Elektromotor
De veerpont wordt aangedreven middels een 25kWh elektromotor die zijn vermogen haalt uit twee accu’s met een gezamenlijke netto capaciteit van 65kWh. De accu’s worden ’s nachts opgeladen middels een walaansluiting, maar worden ook overdag gevoed door 16 zonnepanelen op het dak van de overkapping.
Het nieuws van wijchen.nieuws.nl gemakkelijk volgen? Like dan ook onze Facebookpagina en deel berichten! Of krijg
gratis onze dagelijkse of wekelijkse nieuwsbrief .