Actieplan Leesoffensief Wijchen ondertekend

08 okt 2022, 13:00 Nieuws
311161878 475613161273367 5654920201667012003 n
Gemeente Wijchen

Diverse organisaties hebben afgelopen week het convenant ‘Leesoffensief Wijchen’ ondertekend. Hiermee zetten zich in voor meer leesplezier en een grotere leesvaardigheid.

Aan het plan wordt meegeweerkt door Kans & Kleur, Maaswaal College, Pro College Wijchen, De eerste stap, Kinderdagpaleis, de Bibliotheek Wijchen en de gemeente Wijchen. Dit en volgend schooljaar gaan scholen, kinderopvangorganisaties en de Bibliotheek Wijchen aan de slag met het plan.

Voorlezen

In Wijchen wordt bij de 8- tot en met 11-jarigen aan 28 procent nooit voorgelezen. Voorlezen is belangrijk is voor de ontwikkeling van de woordenschat en draagt bij aan het versterken van de sociale band tussen ouder en kind.

Leesmotivatie

Hoewel de cijfers voor Wijchen gunstiger zijn dan de landelijke cijfers, is de leesmotivatie van leerlingen erg laag. Zo vindt 65 procent van de vmbo-leerlingen lezen niet zo leuk of vervelend. Een positieve leeshouding draagt bij aan veel lezen, wat weer bijdraagt aan een goed leesniveau.

Leescoördinator

Het actieplan

houdt onder meer in het aanstellen van minimaal 1 voorleescoördinator bij de voorschoolse voorzieningen en een leescoördinator bij iedere basisschool, een collectie van minimaal 5 boeken per leerling bij de basisschool, gemiddeld 20 boekjes per groep bij de kinderopvanglocaties, of minimaal 5 boeken per kind bij de peuteropvang.

Subsidie

De gemeente Wijchen schenkt hiervoor geld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs; aan de Bibliotheek Wijchen is in de raadsvergadering van 29 september een meerjarige waarderingssubsidie toegekend van 93.810,86 euro, waarvan 56.000 voor het schooljaar 2022-2023 en bijna 38.000 euro voor het schooljaar 2023-2024.

FEITEN Wijchense leescijfers
  • 65 procent van de 0- tot en met 3-jarigen in Wijchen wordt dagelijks voorgelezen. Naarmate kinderen ouder worden neemt dit percentage af. Van de 8- tot en met 11-jarigen wordt 28 procent nooit voorgelezen. Laagopgeleide ouders lezen het minst vaak voor. ( bron: GGD Kindermonitor 2021 )
  • 6 procent van de 8- tot en met 11-jarigen leest zelf nooit buiten schooltijd. De norm van elke dag 15 minuten lezen haalt slechts 43 procent in deze leeftijdsgroep.
  • Meisjes lezen vaker dan jongens. Van de kinderen van laagopgeleide ouders leest 22 procent nooit buiten schooltijd, onder kinderen van hoogopgeleide ouders is dit 8 procent.
  • De leesopvoeding thuis draagt bij aan het schoolsucces van het kind en daarmee de kansen later in het leven. ( bron: GGD Kindermonitor 2021 )
  • 65 procent van de vmbo-leerlingen vindt lezen niet zo leuk of vervelend. ( bron: Monitor de Bibliotheek op School Maaswaal College Oosterweg 2019 )