College tevreden, maar alert bij plannen verbreding A50

28 dec 2023, 10:09 Nieuws
schermafbeelding 2023 12 27 om 143805
Google Maps

Het college is tevreden met de gekozen variant voor de verbreding van de A50 waarbij 2 x 3 rijstroken gerealiseerd worden. Wel blijft het aandacht vragen voor de afwikkeling van het langzaam verkeer bij Niftrik, geluid en fijnstof en de gevolgen voor aan- en omwonenden.

Dat antwoordt het college van burgemeester en wethouders op vragen van het CDA. De landelijke stuurgroep die zich over de plannen heeft gebogen, heeft een voorkeur uitgesproken voor een verbreding naar 2 x 3 rijstroken van de A50 tussen de knooppunten Paalgraven en Ewijk.

Invloed

De CDA-fractie in Wijchen constateert dat de gemeenteraad geen actieve rol heeft gespeeld in de aanpassing van het traject, terwijl dit wel een grote invloed heeft op de mobiliteit en bereikbaarheid van de gemeente en de direct aanwonenden van de A50 en specifiek het knooppunt Bankhoef.

projectgebied a50
Bron: ministerie van IenW

Rijksproject

De rol van de gemeenteraad en het college van Wijchen is beperkt omdat dit een rijksproject is, zo geeft het college aan. De gemeente Wijchen is vanaf het begin wel betrokken geweest in een adviserende rol. Zo is wethouder Twan van Bronkhorst lid van de bestuurlijke adviesgroep van de Stuurgroep A50 .

Belangen

Om de belangen van de gemeente en haar inwoners te behartigen, gaat de gemeente naar de door Rijkswaterstaat georganiseerde informatieavonden en wordt gesproken met de leefbaarheidsgroepen van Niftrik en Hernen en andere betrokken inwoners.

Aan- en omwonenden

De ontwerp-Structuurvisie A50 Ewijk-Bankhoef-Paalgraven heeft tot 13 december ter inzage gelegen. Het college heeft wel een zienswijze (reactie) ingediend waarin aandacht wordt gevraagd voor de afwikkeling van het langzaam verkeer bij Niftrik, geluid en fijnstof, het onderliggende wegennetwerk (onder meer A326, Drutenseweg N845, Maas en Waalweg N322) en de gevolgen voor aan- en omwonenden.

Nieuwe oversteek

Het college maakt zich voor de toekomst geen zorgen over de oversteek van agrariërs, voetgangers en fietsers die nu regelmatig gebruikmaken van de Maasbrug. “Met de keuze voor 2 x 3 op de bestaande brug, gebruikt men de huidige ruimte van het langzame verkeer voor de snelweg. Een nieuwe brug voor het langzame verkeer is daar de oplossing voor en deze is in de ontwerp-structuurvisie opgenomen”, aldus het college.

[caption id="attachment_136693" align="alignleft" width="550"]

De inzet richt zich op het langzaam verkeer niet door Niftrik, maar er omheen te laten afwikkelen.

Tuinen

Op dit moment is er geen zicht op verplichte verhuizing of aankoop van woonhuizen als er een aparte brug voor langzaam verkeer komt.

Voor zover bekend heeft een brug voor langzaam verkeer geen gevolgen voor de tuinen van de woningen aan de Dorpsstraat in Niftrik, aldus het college in zijn antwoord.