Het nieuwe elektrische veer tussen Niftrik en Ravenstein wordt volgende week in de vaart genomen. Bij die gelegenheid wordt ook de naam van het ‘e-pontveer’ bekendgemaakt.
Op woensdag 30 augustus om 15.00 uur doopt mevrouw Rietje Bodenstaff uit Ravenstein het nieuwe veer op de veerstoep in Ravenstein. Daarna maken de wethouders van de oevergemeenten Oss en Wijchen samen de nieuwe naam van de pont bekend. Vervolgens vindt de eerste officiële vaart met het nieuwe e-pontje plaats.
Emissieloos
De elektrische veer vervangt de Vice Versa
die in 2011 in de vaart is genomen. Deze pont is van het bouwjaar 1955 en vaart op een dieselmotor. De dieselmotor maakt gebruik van fossiele brandstof en zorgt voor een hoge uitstoot. De elektrische veerpont is emissieloos en heeft geen CO 2
- uitstoot. Dit is beter voor de natuur en leefomgeving.
Elektromotor
De nieuwe veerpont, die is gebouwd bij scheepswerf Sepers in Dreumel, wordt aangedreven middels een 25kWh elektromotor die zijn vermogen haalt uit twee accu’s. De accu’s worden ’s nachts opgeladen middels een walaansluiting, maar worden ook overdag gevoed door 16 zonnepanelen op het dak van de overkapping.
Batenburg
De gemeenten Wijchen en Oss besloten samen met exploitant
Uiterwaardeom de veerponten tussen Batenburg en Demen en tussen Ravenstein en Niftrik te verduurzamen en een
elektrische veerponten te laten bouwen . Op 5 mei werd al het
elektrische veer tussen Batenburg en Demen in gebruik genomen. Dat pontje heeft de naam
Bato’s veergekregen. Het vaarschema van de veren is te vinden op
www.uiterwaarde.nl/pontjesRecreatieve routenetwerken
Deze nieuwe e-ponten sluit aan bij de gemeentelijke ambities om de leefomgeving te verbeteren. Ze verbinden de recreatieve routenetwerken in de provincies Gelderland en Noord-Brabant voor fietsers en wandelaars.