In de gemeente Wijchen waren er vorig jaar 24 fietsongevallen. Dat zijn er 11 minder dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit het jaarlijkse fietsenonderzoek van Independer op basis van data van onder andere Rijkswaterstaat en verzekeraars.
Landelijk is een stijging van 6,3 procent van het aantal fietsongevallen te zien. Gelderland springt daar negatief uit, want in deze provincie werd een stijging van 10,1 procent genoteerd. Het aantal gevallen waarbij een fatbike betrokken was is enorm toegenomen.
In Gelderland werden vorig jaar zelfs meer incidenten geregistreerd dan in 2023. Waar er in 2024 in totaal 2145 fietsongevallen plaatsvonden, waren dat er een jaar eerder nog ‘slechts’ 1949.
In Wijchen vonden vorig jaar 24 fietsongevallen plaats; dat is ruim 30 procent minder dan in 2023. Het aantal van 24 betekent 5,8 per 10.000 inwoners. Wijchen staat daarmee in de regio op de vierde plek.
In Apeldoorn was de sterkste toename van het aantal fietsongevallen. In 2024 ging het om 244 incidenten, 56 meer dan een jaar eerder. Ook Arnhem (+52), Nijmegen (+43) en Ede (+23) scoorden slechter.
In Zaltbommel was juist een sterke daling (-14), evenals in Berkelland (-12), Tiel en Wijchen (beide -11) en 14 andere gemeenten binnen de provincie.
Ondanks dat het aantal fietsongevallen sterk is toegenomen in Gelderland, blijven de fietspaden hier relatief veilig. Zeker als je het aantal incidenten afweegt tegen het aantal inwoners.
In 2024 waren er in de provincie 10 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt onder het landelijk gemiddelde (11,5). Wijchen scoort 5,8 volgens het onderzoek.
Bij veel fietsongevallen is een auto betrokken. In Wijchen was dat in 87,5 procent het geval. Wijchen staat daarmee landelijk op een elfde plek.
In Gelderland is dat 62,6 procent. Dit aantal ligt hoger dan het landelijk gemiddelde van 57,1 procent
“Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals bijvoorbeeld een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk”,zegt verzekeringsexpert Michel Ypma van Independer.
“Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt in Nederland wettelijk extra beschermd.”
In 2024 waren er ten minste 634 ongevallen waar een fatbike bij betrokken was. In 2023 werden er nog ‘maar’ 112 fatbike-ongevallen geregistreerd.
Van alle ongevallen met een elektrische fiets was 45,8 procent met een fatbike.