Twijfels Kernachtig Wijchen over biodiesel

05 aug , 17:30 Nieuws
dar ophalen groene klikos gft
Foto: Dar
Afvalinzamelaar Dar gaat vanaf januari 2025 met vuilniswagens op biodiesel rijden. Dat heeft het bedrijf besloten omdat het wagenpark niet snel geëlektrificeerd kan worden: door de druk op het elektriciteitsnetwerk is er te weinig capaciteit om de wagens op te laden. De verwachting is dat Wijchen en de andere gemeenten meer moeten gaan betalen.
De Dar geeft aan dat ‘er inderdaad hogere kosten worden doorberekend aan gemeenten, maar dat gemeenten zelf beslissen of dit doorberekend wordt naar de inwoners’. Kernachtig Wijchen wil weten of dit in Wijchen het geval zal zijn.

Alternatief

Op dit moment rijden er in de regio 72 voertuigen van de Dar rond op dieselmotoren. Daarnaast beschikt de inzamelaar over 26 elektrische voertuigen, maar dat zijn kleinere wagens zoals borstelmachines en veegmachines. De verwachting is dat tot 2030 maar maximaal 5 elektrisch aangedreven vuilniswagens kunnen worden aangeschaft. Daarom stapt Dar over op biodiesel. Dit is een alternatief voor diesel en wordt gemaakt uit plantaardige olie (zonnebloemolie) of dierlijk vet (varkens, koeien, kippen).
“Wij willen van het college weten in hoeverre het gebruik van biodiesel tot hogere kosten leidt en in hoeverre deze hogere kosten worden doorberekend aan onze inwoners middels de afvalstofheffing”, zegt raadslid Joost Kersten.

Inspraak

Ook wil de fractie weten of de gemeente inspraak heeft als een leverancier wil verduurzamen en, zoals bijvoorbeeld Dar wil overstappen op biodiesel. Kersten: “Is het mogelijk dat leveranciers zomaar kosten voor verduurzaming bij onze inwoners kunnen leggen?”

Buitendienst

Kernachtig Wijchen vraagt zich af of de gemeente zelf met de buitendienst ook overgaat op biodiesel en in hoeverre Wijchen nu gebruikmaakt van groen gas in plaats van aardgas. Groen gas is gas uit biomassa (plantenresten, algen of mest) dat is verbeterd tot aardgaskwaliteit.
“Zijn waterstofgas of biogas wel onderzocht als alternatieve brandstofbron. Als dat het geval is willen we graag weten wat hiervan de meerkosten en het milieueffect zijn ten opzichte van biodiesel.”

ACHTERGROND Biodiesel

= Biodiesel is een alternatief voor diesel en wordt gemaakt uit plantaardige olie (zonnebloemolie) of dierlijk vet (varkens, koeien, kippen). Aan het toenemende gebruik van biodiesel zitten echter nadelen.
= Het toenemende gebruik van biodiesel op dierlijk vet leidt indirect tot extra vraag naar plantaardige olie. De traditionele afnemers van dierlijk vet, zoals zeepfabrikanten, moeten uitwijken plantaardige olie, zoals palmolie.
= Er zijn zorgen dat tropische wouden worden gekapt om zo ruimte te maken voor de verbouw van palmolie. Dat zou betekenen dat er meer extra uitstoot wordt veroorzaakt (meer opwarming van de aarde) dan er wordt voorkomen door diesel te vervangen door biodiesel.
= Een ander nadeel is dat bij de verbranding van biodiesel onder meer fijnstof en stikstofoxiden vrijkomen.