Zes gemeenten gaan gebied rond de Maas promoten

24 feb 2022, 13:30 Nieuws
schermafbeelding 2022 02 24 om 113452
uit adviesdocument 'Over de Maas'

De gemeente Wijchen gaat samenwerken met Heusden, Maasdriel, ’s-Hertogenbosch, Oss en West Maas en Waal om het Maasgebied te promoten. Middels marketing en promotie willen zij fietsen en struinen, varen en een terrasje pikken met uitzicht op het water onder de aandacht brengen.

De Maas heeft van nature aantrekkingskracht op recreanten en toeristen, maar dat kan nog beter worden benut, vinden de 6 gemeenten aan beide zijden van de rivier.

Bureau Toerisme

Tot nu toe werkte elke gemeente apart om de aantrekkingskracht van de Maas

te vergroten. Zij zochten mogelijkheden om ondernemers, bezienswaardigheden en activiteiten te verbinden zonder een nieuwe organisatie op te richten. Stichting Bureau Toerisme

ging hiermee aan de slag en het resultaat is een meerjarige samenwerking met een praktische aanpak, beschreven in het adviesdocument Over de Maas .

nick derks foto1
Wethouder Nick Derks. Foto: Gemeente Wijchen

'Prachtig aanbod'

“Met onze gebieden langs de oevers van de Maas beschikken we over prachtig aanbod en vele verhalen”, zegt wethouder Nick Derks van de gemeente Wijchen. “De samenwerking met de zes gemeenten is gericht op het samenbrengen en uitdragen van het moois wat er is. Samen met bestaande partners gaan we eenvoudig en doeltreffend aan de slag om meer toeristen kennis te laten maken met deze Maasgemeenten.”

Pontjesdagen

De samenwerking geldt in beginsel voor 3 jaar. In 2021 heeft in dat kader de eerste (coronaproof) editie van de ‘ Pontjesdagen

’ plaatsgevonden. Dit was een zichtbare vorm van samenwerking in het gebied. De Pontjesdagen zijn volgens het college van burgemeester en wethouders een zichtbare vorm van samenwerking in het gebied waar routes en beleving bezoekers uitnodigen om het Maasgebied over en weer te ontdekken.

Organisaties

In het gebied rond de Maas zijn veel verschillende organisaties actief in de vrijetijdsector. Dit zijn marketingorganisaties zoals RBT De Langstraat, VisitBrabant en Wijchen= , en netwerkorganisaties zoals Ondernemersvereniging Heusden, Stichting Maasmeanders en Stichting Streekmarketing Bommelerwaard. Zij ontvangen een uitnodiging om samen verdere invulling te geven aan het marketingcommunicatieplan waarvoor Bureau Toerisme de eerste opzet maakte.

Voor de uitvoering van de samenwerking stellen de gemeente Wijchen en de andere gemeenten elk een bijdrage van 6720 euro per jaar beschikbaar.