In 2016 kreeg Wijchen te horen dat het in aanmerking komt voor een systeem van ProRail waardoor de wachttijd voor een overweg pal naast een station verkort wordt. Het gaat in dit geval om de spoorwegovergang Hoefsestraat in Wijchen. Bijna 10 jaar later is dat systeem er nog niet; aanleiding voor Kernachtig Wijchen op – opnieuw – vragen te stellen.
De lange wachttijden bij de spoorwegovergang Hoefsestraat zorgen voor irritatie en gevaarlijke situaties, zegt raadslid Tim Klinkhamer. Hij wil weten wat het college kan doen om het aftelsysteem zo snel mogelijk gerealiseerd te krijgen.
ProRail past in Nederland technieken toe om de wachttijd te verminderen. Bijvoorbeeld met een systeem waardoor de wachttijd verkort wordt. Spoorbomen zijn dan niet langer dicht dan strikt noodzakelijk.
In 2016 werd de gemeenteraad geïnformeerd dat Wijchen in aanmerking komt voor dit systeem. In 2018 kreeg de raad te horen dat het systeem in 2020 geplaatst zou worden. Vervolgens kwam in 2020 het bericht dat plaatsing voorlopig uitgesteld werd.
Naar aanleiding van vragen van Kernachtig Wijchen werd de gemeenteraad in 2022 geïnformeerd dat het systeem er waarschijnlijk in de tweede helft van 2024 zou komen. “Inmiddels is het 2025 en laat het aftelsysteem nog altijd op zich wachten”, zegt Klinkhamer.
Het lijkt er volgens Kernachtig Wijchen op dat de gemeente Wijchen niet door ProRail is geïnformeerd over uitstel. Opmerkelijk, aangezien een geïnteresseerde inwoner wel van ProRail informatie ontving over uitstel van het systeem, zegt Klinkhamer.
Het voelt inmiddels alsof we aan het lijntje worden gehouden- Tim Klinkhamer, raadslid Kernachtig Wijchen
“Hopelijk wordt uitstel geen afstel. De lange wachttijd bij deze spoorwegovergang is veel Wijchenaren een doorn in het oog. Het voelt inmiddels alsof we aan het lijntje worden gehouden. Het wordt tijd dat ProRail werk maakt van de toezegging en dat het aftelsysteem er komt.”
Om de veiligheid en de doorstroom van het verkeer te bevorderen, is een aantal jaren geleden de achterliggende kruising (Hoefsestraat-Stationslaan-Ringlaan) aangepakt door de gemeente. De spoorbomen blijven echter nog net zo lang dicht als voorheen.
Sinds zijn vragen in 2022, krijgt Klinkhamer regelmatig berichten van gefrustreerde Wijchenaren, geeft hij aan. “Het is vooral frustrerend wanneer je lang staat te wachten voor dichte spoorbomen, terwijl je reizigers op het perron nog rustig naar de trein ziet lopen.”
Er zijn inwoners die niet alleen lokaal aan de bel trekken, maar ook ProRail aanschrijven. “ProRail kan het aftelsysteem realiseren en heeft dit al meerdere malen toegezegd te zullen doen. Ik prijs de inzet van Wijchenaren die hier tijd en energie in steken.
"Ik waardeer ook de nette beantwoording van ProRail, maar ik vind het hoogst opmerkelijk dat ProRail de gemeente Wijchen niet direct informeert wanneer deze informatie beschikbaar is. Dit had ik op zijn minst verwacht na al die jaren wachten.”