Kernachtig: Onduidelijke brief terugsturen

15 jan , 12:50 Gemeente
postman 3066598 128011
Pixabay

Wie een brief van de gemeente krijgt die hij niet begrijpt, moet hem kunnen terugsturen. Dat vindt Kernachtig Wijchen die ervoor pleit dat er meer duidelijke communicatie richting de burger komt.

Raadslid Annemarie Driessen van Kernachtig Wijchen: “In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven of rekenen. Dat is ongeveer 1 op de 5 mensen. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden, zoals het werken met een computer of een smartphone. Dat is ontzettend schrijnend, want de gevolgen zijn ingrijpend.”

Schamen

Driessen noemt onder andere dat mensen minder snel een baan vinden of minder grip op hun geldzaken hebben. “Maar ook dagelijkse communicatie zoals appjes van de juf op school of de voetbalclub vormen een obstakel. Het is een groot verborgen probleem, want veel mensen schamen zich en vermijden situaties waarin hun lees- en schrijfvaardigheden aan het licht kunnen komen”, zegt Driessen.

Overheidscommunicatie

De overheid, scholen en maatschappelijke organisaties besteden steeds meer aandacht en tijd aan dit probleem en er zijn diverse landelijke en lokale initiatieven gericht op het verbeteren van de begrijpelijkheid van overheidscommunicatie.

Verschillende gemeenten maken gebruik van platforms zoals Steffie en nemen deel aan programma's als 'Direct Duidelijk' om hun communicatie te verduidelijken.

Terugstuurservice

De gemeente Arnhem heeft onlangs een ‘terugstuurservice’ ingevoerd waarmee inwoners onduidelijke brieven kunnen terugsturen. Met de service ‘Dit kan duidelijker!’ wil de gemeente de dienstverlening verbeteren en zorgen dat communicatie met inwoners helder is. Op de envelop wordt de terugstuurservice al aangekondigd. Daar staat namelijk ‘Vindt u deze brief niet duidelijk? Wij schrijven hem opnieuw.’

Onduidelijke brief

Het initiatief hiertoe werd genomen door de gemeenteraad. De Arnhemse wethouder Maurits van de Geijn is er blij mee. ‘We willen als gemeente onze inwoners zo goed mogelijk informeren en dus zo helder mogelijke brieven schrijven. Alleen lukt dat nog niet altijd, want inwoners krijgen nog te vaak brieven van ons die ze niet helemaal begrijpen. Daarom roepen we hen op het ons te laten weten als zij een onduidelijke brief krijgen.’

Kernachtig Wijchen-raadslid Annemarie Driessen: 'In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven of rekenen.' Foto: gemeente Wijchen
Kernachtig Wijchen-raadslid Annemarie Driessen: 'In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven of rekenen.' Foto: gemeente Wijchen

Laaggeletterden

Kernachtig Wijchen heeft aan het college van burgemeester en wethouders gevraagd of het het probleem herkent dat gemeentelijke brieven soms moeilijk te begrijpen zijn voor inwoners en hoe dat in Wijchen wordt gemonitord.

“Ook willen we weten of het college bekend is met de terugstuurservice van de gemeente Arnhem en andere landelijke initiatieven, gericht op laaggeletterden, zoals Steffie. We zijn benieuwd of het college ook mogelijkheden ziet om in de toekomst meer nadruk te leggen op duidelijke communicatie, bijvoorbeeld door dit expliciet op te nemen in het gemeentelijke communicatiebeleid”, aldus Driessen.