Daltoncertificaat voor leerkrachten Basisschool Sint Jozef Niftrik

Foto:

Dinsdag 23 mei ontvingen de teamleden van basisschool Sint Jozef te Niftrik hun daltoncertificaat. Na een opleiding van bijna twee jaar werd deze mijlpaal samen met de ouders gevierd.

Docent Wim Vermeulen van de daltonopleiding van Hogeschool Saxion vertelde de ouders hoe sterk de lespraktijk op deze kleine dorpsschool hem doet denken aan het onderwijs dat Helen Parkhurst, grondlegger van dalton, voor ogen had. Na zijn inspirerende inleiding verwoordde hij voor elke leerkracht waarom hij of zij terecht het daltoncertificaat verdient en overhandigde hij de getuigschriften.

Basisschool Sint Jozef is de eerste daltonschool-in-oprichting binnen de Samenwerkingsstichting Kans & Kleur. Nu alle leerkrachten hun opleiding hebben afgerond, gaat de school zich voorbereiden op de visitatie door de daltonvereniging en het behalen van het daltoncertificaat voor de school als geheel.

Het daltononderwijs hoort bij het traditionele vernieuwingsonderwijs. Het daltononderwijs werd in 1919 in Dalton in de Verenigde staten ontwikkeld door Helen Parkhurst en in 1926 in Nederland geïntroduceerd.

Over daltononderwijs:
Op daltonscholen ligt de focus op drie kernwaarden: vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerking. Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan brede vorming van het kind.

Vrijheid in gebondenheid: Leerlingen op een daltonschool krijgen veel vrijheid maar deze vrijheid is niet onbegrensd. Om zelfstandig te kunnen leren heb je vrijheid nodig, maar de docent geeft wel grenzen aan waarbinnen leerlingen kennis en ervaring kunnen opdoen. De leerlingen weten wat hun verantwoordelijkheden zijn en moeten verantwoording afleggen over hun keuzes en prestaties.
Zelfstandigheid: In het daltononderwijs wordt weinig klassikale les gegeven maar krijgen kinderen taken die zij in een bepaalde tijd moeten afronden. Deze taken kunnen week- of maandtaken zijn en individuele of groepstaken. De leerlingen leren zelfstandig de taken te plannen en uit te voeren. Waar nodig biedt de leraar instructie, begeleiding en coaching.
Samenwerking: Op daltonscholen wordt samenwerking aangemoedigd. De leerlingen werken samen in tweetallen en kleine groepjes aan bepaalde taken. Samenwerking zorgt ervoor dat leerlingen van elkaar leren en dat vaardigheden als feedback ontvangen en geven, reflectie en respect voor anderen worden ontwikkeld.
Brede vorming: Binnen het daltononderwijs wordt gewerkt aan brede vorming van het kind. Deze brede vorming omvat een cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel aspect en draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling. Er wordt een omgeving geboden waarin leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot ondernemende mensen met een kritische een democratische houding.

Keuzewerk: Naast de verplichte lesstof is er ruimte voor keuzewerk. De leraar biedt verschillende werkopdrachten en activiteiten aan. De leerlingen kunnen kiezen voor de opdrachten en activiteiten waarvoor zij speciale belangstelling hebben. Tijdens het keuzewerk worden andere kwaliteiten en vaardigheden van leerlingen gevraagd dan tijdens de verplichte lesstof.
Licentie daltonscholen: In Nederland zijn in totaal ongeveer 417 daltonscholen. Alle daltonscholen in Nederland hebben een licentie van de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV). De NDV bezoekt alle scholen met een licentie regelmatig. Zij evalueert hun onderwijs en waarborgt op die manier een bepaald kwaliteitsniveau.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen