HetWerkt!Café Wijchen – Mee blijven doen!

Foto: HDV Productions

Mee blijven doen, dat wil toch iedereen? Maar, hoe doe je mee in de maatschappij als jij moeite hebt met lezen, schrijven, rekenen of computervaardigheden? Mia Pouwels, docent van ROC Nijmegen, gaf hierover een erg boeiende presentatie.

Uit cijfers blijkt dat 1 op de 10 jongeren de school verlaat met een taalachterstand. Vaak wordt gedacht dat het vooral de allochtone mensen zijn die moeite hebben met onze taal. Niks is helaas minder waar. Zo’n 2,5 miljoen van de mensen boven de 18 jaar in Nederland ervaart problemen met de taal of computer. Het zijn juist de autochtonen die hier vaak niet voor uit durven te komen. De verhouding van deze 2,5 miljoen is daarom 33% allochtonen en 67% autochtonen.

Deze mensen bevinden zich overal in de maatschappij, ongeacht opleidingsniveau. Het is vooral de schaamte waar zij mee leven.
Daarom vinden zij het moeilijk dit bespreekbaar te maken en een weg te zoeken om hun vaardigheden te verbeteren.

Overal in het dagelijkse leven hebben we te maken met lezen, schrijven, rekenen en computeren.

Stel, je wilt vanuit Wijchen met de trein. Hoe vanzelfsprekend is het om een kaartje te kopen, te weten op welk spoor jouw trein komt en op welke tijd? Ook rekenen we uit hoe laat we van huis gaan om op tijd op het station te zijn. Logisch toch? Nou nee, niet voor iedereen.

Er zijn zo tal van dagelijkse voorbeelden waar mensen mee worstelen. Dit levert vaak naast schaamte ook ongemak, frustraties en soms zelfs gevaarlijke situaties op. Snap jij die veiligheidsinstructie op jouw werk of de bijsluiter van jouw medicijnen?

Het gaat daarom niet alleen om het niet (goed) kunnen lezen maar ook het begrijpen wat er staat.

Mia had taalambassadeur Linda (28) meegenomen. Linda vertelde dat zij op school wel heeft leren lezen maar het begrijpend lezen was voor haar moeilijk. Hierdoor kwam ze vaak voor nare en onverwachte situaties te staan.

Iedereen vanmorgen werd gegrepen door het verhaal van Linda. Door de problemen met het begrijpend lezen, dyslexie en het pesten op de basis- en middelbare school is Linda vroegtijdig van school gegaan. De jaren op school stonden voor haar in het teken van overleven waardoor zij de lesstof nauwelijks oppikte.

Tijdens een workshop over voorlezen, op de peuterspeelzaal van haar oudste zoon, hoorde Linda over de cursus Lezen en Schrijven voor Volwassenen. Dat was voor haar het moment om direct stappen te gaan nemen en zocht ze contact met ROC Nijmegen om daar lessen te gaan volgen. Dankbaar kijkt zij terug op deze periode en het feit dat ze nu zoveel meer zelfvertrouwen heeft gekregen in het lezen en zelfredzamer geworden is.

Bij Linda was een niet erkende vorm van dyslexie in combinatie met pesten de oorzaak. Maar buiten dat, zijn er zoveel meer oorzaken waardoor de taal en computervaardigheden lastig kunnen zijn. Vaak is het een combinatie van verschillende factoren. Denk aan veelvuldig verzuim door ziekten of jongeren in een arm gezin, vaak zonder computer en boeken. Gezinnen waarin vooral een andere taal of dialect gesproken wordt. Tevens gaat tegenwoordig bijna alles digitaal. Er wordt niet alleen van ons verwacht dat we informatie kunnen opzoeken maar ook formulieren digitaal in kunnen vullen en bestellingen plaatsten of internet bankieren.

Gelukkig biedt het ROC hierin uitkomst voor volwassenen. In je eigen tempo, op je eigen niveau en in kleine groepen krijg jij les in schrijven, lezen, spelling, rekenen of computer, net wat jij nodig hebt. Kijk voor meer informatie op roc-nijmegen.nl, mail naar [email protected] of bel 024-8904024.

De volgende bijeenkomst is op dinsdag 5 februari.
Birgit Vandermeulen geeft ons door middel van een korte workshop inzicht in ons talent en onze drijfveren.
Tekst door Iris Stevens, foto HDV Productions

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen