Parkeergarages brandgevaarlijker met elektrische auto’s

Foto: Herman Kollinger/Pixabay

Elektrische auto’s in parkeergarages zorgen voor meer brandoorzaken dan niet-elektrische auto’s. Tientallen verenigingen van eigenaars (VvE’s) hebben dan ook zorgen over het brandgevaar van elektrische auto’s. Dat is niet geheel onterecht, blijkt uit de publicatie van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) met inbreng van specialisten van Brandweer Nederland.

Door de grote stijging van het aantal elektrische auto’s is het brandgevaar in parkeergarages de laatste jaren toegenomen. In Nederland is momenteel 1 op de 20 personenauto’s elektrisch of hybride. Elektrische auto’s hebben nieuwere technieken dan niet-elektrische auto’s. Dit brengt mogelijkheden, maar ook nieuwe risico’s met zich mee.

Nieuwe risico’s

De extra brandoorzaken in parkeergarages vallen onder die risico’s. Jolanda Trijselaar, portefeuillehouder Risicobeheersing en veilige energietransitie Brandweer Nederland, zegt hierover: “We maken ons zorgen over het toenemende aantal elektrische voertuigen in parkeergarages en de oplaadplekken die hiervoor worden aangelegd. We zien nieuwe risico’s waarbij je van de brandweer mag verwachten dat we nadenken wat dit betekent voor de veiligheid.”

Foto: IFV/coverfoto rapport ‘Brandveiligheid van parkeergarages met elektrisch aangedreven voertuigen’

Door diverse branden in parkeergarages de afgelopen jaren, blijken de huidige ontwerpuitgangspunten steeds vaker achter te lopen op de daadwerkelijke ontwikkeling van de branden.

Brandveiligheid

De brandveiligheidsmaatregelen bij parkeergarages waarin brand is geweest, zijn meestal gebaseerd op oudere, niet-elektrische auto’s. Elektrische auto’s hebben een hogere vuurlast en een hoger brandvermogen dan de niet-elektrische modellen. Dit komt mede door het gebruik van veel kunststoffen bij de productie van de auto. Hierdoor is er extra brandgevaar in bijvoorbeeld parkeergarages.

Daarnaast kunnen bij elektrische auto’s de volgende gebeurtenissen leiden tot brand, waar dit bij ‘gewone’ auto’s niet aan de orde is: een gebrekkige/beschadigde kabel of laadpaal, problemen met het batterijmanagementsysteem, een auto die tegen een laadpaal rijdt en een elektrische auto met een kapot accupakket.

 Ander brandverloop

Net als een mobiele telefoon, tablet, laptop en e-bike, draait een elektrische auto op een lithium-ion-batterij die brandgevaarlijker is dan een normale batterij. Over deze batterij vertelde Sander Lepelaar Adviseur, adviseur omgevingsveiligheid Veiligheidsregio Haaglanden, aan het Verbond van Verzekeraars dat er bij brand giftige stoffen vrijkomen, maar er ook elektrocutiegevaar is voor brandweermannen en -vrouwen als ze komen blussen. Verder gaf Lepelaar aan dat elektrische auto’s een totaal ander brandverloop hebben dan ‘gewone’ auto’s, maar dat de wetgeving daar geen rekening mee houdt.

Volgens Ronald Koster van inspectiebureau Burghgraef Van Tiel is er “gewoon geen goede plek voor een laadpaal in een ondergrondse parkeergarage. Als het misgaat, is het gelijk goed mis.”

Het volledige rapport van het IFV is hier te lezen.

 

Reacties

Cookieinstellingen