112

Politie waarschuwt voor telefoontjes van nepagenten

Foto: Mimzy/Pixabay

Bij de politie komen de laatste tijd steeds vaker meldingen en aangiftes binnen van oplichting. De politie waarschuwt op haar internetsite voor een nieuwe variant van telefonische oplichting, dit maal door nepagenten.

Nepagenten en zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen mensen geld afhandig te maken. Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer.

Gebrekkig Engels

Criminelen doen zich niet alleen voor als nepagenten, maar ook als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst. Overigens: overheidsinstanties vragen nooit naar betaalgegevens en vragen nooit om software op telefoon of computer te installeren.

Opvallend bij deze nieuwste vorm van oplichting is volgens politie dat de oplichters vaak gebrekkig Engels spreken of met een sterk accent, maar soms ook Nederlands.

Hoge boetes

Deze oplichting gebeurt op verschillende manieren. De bellers laten weten dat er iets mis is met het BSN (burgerservicenummer), dat er hoge boetes openstaan, een arrestatiebevel uitstaat of dat de bankrekening van de gebelde wordt gebruikt voor drugshandel, witwassen of andere criminele activiteiten.

Het is volgens de politie al voorgekomen dat tijdens een telefoongesprek een ‘agent’ in burgerkleding bij het slachtoffer aanbelde om de bankpas op te halen om er vervolgens geld van het slachtoffer mee op te nemen.

Datalek

Soms weet de crimineel verrassend veel over diegene die hij opbelt. Waarschijnlijk hebben de oplichters deze gegevens verkregen via een datalek op internet. Wie twijfelt, kan het beste de instantie die zogenaamd belt benaderen en zelf bellen.

Wie slachtoffer is geworden van telefoonoplichting kan het beste altijd aangifte bij de politie doen en direct de bank bellen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen