‘Ik zie een hoop creativiteit op onlinegebied’

Foto: Pixabay

Door de lockdown zijn voor veel ondernemers weer barre tijden aangebroken. Velen hebben hun winkel moeten sluiten en zien hun inkomsten fors dalen, terwijl de vaste lasten gewoon doorgaan. Ondanks de moeilijkheden ziet Eric Lenders van het Wijchense online webbureau zizonu een hoop creativiteit ontstaan bij veel ondernemers.

“Ik merk dat veel bedrijven last hebben van alle coronamaatregelen; dit zijn voornamelijk bedrijven die actief zijn binnen specifieke branches, waarbij het contact tussen de klant en aanbieder onvermijdelijk is. Zoals bij veel horecabedrijven, maar ook schoonheidssalons, trainers, speeltuinen, entertainers en ga zo maar door”, zegt Lenders.

Overleven

“Toch zie ik ook een hoop creativiteit. Vooral op onlinegebied. Ondernemers proberen toch hun zaak draaiende te houden. Zo zie je bijvoorbeeld bij restaurants dat er afhaalmogelijkheden worden gecreëerd. Ondanks de dalende omzet, wordt er toch geïnvesteerd in online-implementaties, maar het blijft natuurlijk voor veel ondernemers wel roeien met de riemen die ze hebben. Voor hen geldt dus: investeren om te overleven.”

Als voorbeeld noemt Lenders een restaurant in Wijchen waarvoor zizonu enige tijd geleden, al voor de lockdown, een online afhaalsysteem heeft geïmplementeerd om voorbereid te zijn op het eventueel sluiten van de zaak. Toen de lockdown inging, was het restaurant klaar om met het online afhaalsysteem te werken.

Er zijn tal van mogelijkheden om je klanten niet uit het oog te verliezen

Er zijn ook ondernemers die profiteren van de lockdown, maar dat zijn vooral bedrijven die vaak geen fysieke winkel hebben en hun omzet behalen via een webshop. Ook binnen deze tak wordt er volgens webmarketeer Lenders flink geïnvesteerd in online-activiteiten om zo hun online positie te verstevigen. Hier is volgens hem de investering een gevolg van een luxepositie die is ontstaan door een omzetgroei.

Eric Lenders. Foto Eric Lenders/Twittter

Zelf is Lenders met zijn webbureau zizonu een voorbeeld van een ondernemer die, zoals hijzelf zegt, redelijk gebakken zit. Zijn bureau voorziet bedrijven van online-implementaties, zoals het verbeteren van de website, het integreren van reserveringssystemen en het verzorgen van onlinemarketingactiviteiten.

“Als webdesigner en SEO-specialist probeer ik met ondernemers mee te denken hoe zij middels online tools hun omzetverlies voor een gedeelte kunnen compenseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het online verkopen van artikelen binnen branches waar je dat in eerste instantie niet direct verwacht. Een kapper bijvoorbeeld kan zijn haarproducten via een webshop gaan verkopen. Een trainer kan via videocall onlinetrainingen gaan aanbieden. Een speeltuin zou bijvoorbeeld een buitenspeelpakket kunnen verkopen, waarin een aantal spelletjes zitten die kinderen thuis kunnen doen. Zo zijn er tal van mogelijkheden om je klanten niet geheel uit het oog te verliezen en andersom.”

Google

“Aan de andere kant help ik ook de ondernemers die goed hebben kunnen profiteren van de coronacrisis en waarbij de omzet binnen een bepaalde periode zelfs is verdubbeld. Voor hen is het zaak om juist hun online positie en zichtbaarheid te verbeteren, zodat zij ook na deze lockdown en de coronacrisis de groei van hun bedrijf kunnen voortzetten. Hierbij kun je denken aan onlinemarketingimplementaties, zoals zoekmachineoptimalisatie, waarbij ervoor wordt gezorgd dat webshops beter gevonden worden in Google.”

Klantwaarde

Lenders gelooft sterk in investeren in klantwaarde (die bepaalt of een klant een dienst of product van de ondernemer afneemt). “Het hoeft niet altijd veel geld te kosten om in beeld te blijven bij de klanten. Wees creatief en denk na over waar je de klanten blij mee kunt maken. Als de klanten eenmaal comitted zijn met jouw bedrijf, dan zijn ze zeker bereid om iets van je af te nemen. Het vertrouwen is er namelijk vaak gewoon nog en het is niet zo dat de consument in deze tijd de hand op de knip houdt. Daarnaast heb je ook nog zoiets als de gunfactor. Biedt iets aan waar je passie voor hebt en waar jouw klant ook iets aan heeft. Dan komt de rest vanzelf en zorg je er in ieder geval voor dat je niet stilstaat. Want als een ondernemer ergens een hekel aan heeft, dan is het niksdoen.”

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen