A50 langs Wijchen krijgt mogelijk 2×4 rijstroken

Foto: Uit: MIRT-onderzoek A50

De snelweg A50 krijgt tussen de knooppunten Bankhoef bij Wijchen en Paalgraven (bij Oss) mogelijk 2 keer 4 rijstroken. De verbreding van de weg is volgens Rijkswaterstaat noodzakelijk om een betere doorstroming van het verkeer te krijgen.

Bron: Google Maps

De A50 op het deel Paalgraven-Bankhoef-Ewijk staat al jarenlang in de nationale file-top 10. Ook gebeuren er veel ongelukken op dit traject. In 2019 is daarom in samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de provincies Gelderland en Noord-Brabant, een zogenoemd MIRT-onderzoek uitgevoerd naar mogelijke oplossingen. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.

Effecten

De MIRT-verkenning levert informatie op waarmee de minister van IenW een voorkeursalternatief kan vaststellen.  Dat moet eind dit jaar gebeuren. Bij het kiezen van het voorkeursalternatief worden ook de effecten op de omgeving en de kosten en baten meegenomen. Een samenvatting van het onderzoek is hier te lezen.

Vier rijstroken

Uit het onderzoek in 2019 bleek dat het aanpassen of verbreden van de A50 een oplossing biedt voor de huidige en toekomstige knelpunten. Er werden aanvankelijk 3 kansrijke oplossingen genoemd:

  • verbreding naar 3 rijstroken per rijrichting tussen knooppunt Bankhoef en afrit/toerit Ravenstein
  • aanleggen van spitsstroken op het traject Bankhoef-Paalgraven
  • verbreding naar 3 rijstroken per rijrichting op het traject Bankhoef-Paalgraven

Uit nieuwe verkeersberekeningen blijkt echter dat een verbreding tussen deze knooppunten niet alle problemen kan oplossen én ook knelpunten veroorzaakt tussen Ewijk en Bankhoef. Daarom wordt nu ook gekeken naar een verbreding naar 4 rijstroken per rijrichting tussen Bankhoef en Paalgraven. Dit gedeelte van de snelweg loopt langs Niftrik.

Informatiebijeenkomst

Op dinsdag 8 februari houdt het ministerie van IenW van 19.00 uur tot 20.30 uur een online informatiebijeenkomst, in de vorm van een video-conferentie (Microsoft Teams). De link kan via de website worden aangevraagd of door het e-mailadres door te geven via een e-mail naar [email protected]. Dit kan tot en met maandag 31 januari. Tijdens de bijeenkomst is het ook mogelijk om vragen te stellen via de chat.


FEITEN A50
  • De A50 Ewijk-Paalgraven is belangrijk, in regionaal, nationaal én internationaal opzicht. Het tracé koppelt meerdere achterlandverbindingen en economische centra in de provincies Gelderland en Noord-Brabant.
  • Het is een cruciale corridor voor (vracht)verkeer op de hele oostflank van Nederland en richting het zuiden (A73) en westen (A15).
  • Er rijden 100.000 voertuigen per dag over de Maasbrug bij Ravenstein; 30.000 voertuigen in de ochtend- en avondspits (in beide richtingen samen).
  • 20 procent van het vrachtverkeer zit dagelijks in de spits op dit traject.
  • De A50 is de drukste 2×2-baansweg van Nederland.
  • De ochtendspits op de A50 Bankhoef-Paalgraven in zuidelijke richting begint al vroeg: gemiddeld loopt het verkeer vanaf 06.30 uur vast. De file duurt tot circa 09.00 uur. Verkeer in noordelijke richting heeft tussen 07.00 en 08.30 uur last van files.
  • De A50 kruist in het oosten van Nederland 2 grote rivieren (Maas, Waal); alternatieven zijn er niet.

Bron: Rijkswaterstaat

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen