Sinds ruim 5 jaar brengen vrijwilligers, aangestuurd door welzijnsorganisatie MeerVoormekaar, een zogenoemd welzijnsbezoek aan inwoners van 70 jaar en ouder in de gemeente Wijchen. De PvdA wil weten wat het resultaat is van deze huisbezoeken en hoe de begeleiding en ondersteuning van deze vrijwilligers is geregeld.
Een welzijnsbezoek is een eenmalig bezoek aan huis. MeerVoormekaar krijgt contactgegevens van de gemeente Wijchen om eenmalig contact op te nemen. Deze gegevens worden daarna weer verwijderd.
Afspraak
MeerVoormekaar stuurt eerst samen met de gemeente een brief met een aankondiging van het welzijnsbezoek. Dit gebeurt per wijk. Een medewerker van MeerVoormekaar neemt telefonisch contact op. Men beslist zelf of men een dergelijk gesprek wil. Als dat zo is, dan wordt een afspraak gemaakt.
Vertrouwelijk
Een vrijwilliger of sociaal werker van MeerVoormekaar komt vervolgens langs en gaat met de bewoner in gesprek over welzijn, gezondheid en kwaliteit van leven. De mensen kunnen in dit gesprek aangeven wat de wensen, behoeften of problemen zijn. Alles wat besproken wordt, blijft vertrouwelijk.
Vragenlijst
“De vrijwilligers krijgen een vragenlijst mee, opgesteld door MeerVoormekaar”, zegt Katja Jamin, raadslid van de PvdA. “wij willen graag van het college van burgemeester en wethouders weten wat het resultaat is van deze huisbezoeken en wat er met de verkregen resultaten wordt gedaan.”
Begeleiding
De PvdA wil graag van het college een overzicht van de meest voorkomende vragen, die uit deze huisbezoeken naar voren komen en wie een eventuele vervolgafspraak regelt. “Daarnaast: hoe is de begeleiding en ondersteuning van deze vrijwilligers geregeld?”, aldus Jamin.