Van de ruim 5500 huurwoningen in Wijchen heeft bijna 15 procent nog een ‘slecht’ energielabel. Dat wil zeggen een label D, E, F of G. Per 1 januari 2030 worden wettelijke eisen gesteld aan de verhuur van corporatiewoningen én particuliere huurwoningen. Woningen met slechte energielabels mogen dan niet meer verhuurd worden.
Er zijn in de gemeente 4500 sociale huurwoningen en 1000 particuliere huurwoningen. Bij die laatste categorie heeft een kwart een ‘slecht’ energielabel.
Het energielabel voor woningen laat zien hoe zuinig een huis. Er zijn verschillende labels: de letters A++++ tot en met G geven aan hoe energiezuinig een woning is, vergeleken met andere soortgelijke woningen. Wie een woning met energielabel A++++ (groen) heeft, heeft een zeer zuinige woning; label G (rood) geeft aan dat het huis zeer onzuinig is in vergelijking met soortgelijke huizen.
De totale woningvoorraad in de gemeente Wijchen bedraagt bijna 18.000 woningen. Daarvan heeft volgens een schatting van de woningmarktmonitor 2021 van de Groene Metropoolregio 19 procent een slecht label.
Bij de huurwoningen hebben 250 woningen in de particuliere huurvoorraad een slecht label (25 procent) en bij de socoiale huurwoningen bijna 500 woningen (11 procent).
Van het totale aanbod van huurwoningen met slechte labels komt 66 procent uit de sociale huurvoorraad en 34 procent uit de particuliere huurwoningen.
GroenLinks heft onlangs aan het college van burgemeester en wethouders gevraagd of het bereid is om de verduurzaming van particuliere huurwoningen door de verhuurders te prioriteren.
“Om energie te besparen worden steeds meer woningen in Wijchen door de eigenaren of woningcoöperaties verduurzaamd. De verduurzaming van woningen van particuliere ver- huurders gaat echter ondanks verzoeken van de huurders minder voortvarend”, zegt fractievoorzitter Henry Tiemessen. “De huurders worden geconfronteerd met torenhoge energierekeningen. Verhuizen naar energiezuinigere huurwoningen is gezien de wooncrisis geen reële optie.”
Wethouder Bea Schouten zegt dat het college in zijn aanpak momenteel geen onderscheid maakt tussen sociale en particuliere huurwoningen. De zogenoemde RREW-subsidie (voucheracties Winst uit je Woning), de Energiearmoedeaanpak, de Energietoeslag en de Energiecoaches worden ingezet bij zowel sociale als particuliere huurders.
“Met die voucheractie kunnen huurders kleine maatregelen nemen, zoals spaarlampen of radiatorisolatie. Grote ingrepen als raamisolatie en spouwmuurisolatie zijn voor de verhuurder.”
Met verhuurders als Talis heeft de gemeente regelmatig overleg, zegt Schouten. Met verhuurders van de 1000 particuliere huurwoningen is dat moeilijker omdat het gaat om veel kleine partijen en de gemeente daar niet over gaat. “We weten eigenlijk niet hoeveel verhuurders daarachter zitten. De huurders die het moeilijk hebben en die we als gemeente proberen te helpen, hebben echter veelal een sociale huurwoning”, aldus Schouten.
Vanuit de Rijksoverheid komt er een normering voor het verduurzamen van huurwoningen. Per 1 januari 2030 worden wettelijke eisen gesteld aan de verhuur van corporatiewoningen én particuliere huurwoningen. Schouten: “Woningen moeten dan minimaal label C hebben. Woningen met slechte energielabels mogen dan niet meer verhuurd worden.”