Het college van burgemeester en wethouders gaat onderzoeken of het e-mailverkeer naar inwoners wel voldoet aan de e-mailgedragslijn voor overheden. Aanleiding is de publicatie op wijchen.nieuws.nl over het onderzoek dat klantcontactbeheerder Pricon heeft gehouden.
Uit dat onderzoek blijkt dat wie een e-mail stuurt naar de gemeente Wijchen geen verplichte ontvangstbevestiging krijgt. Daarnaast heeft Wijchen na 3 weken nog niet geantwoord op een e-mail.
De e-mailgedragslijn voor overheden schrijft voor dat bij binnenkomst van een e-mail per ommegaande een ontvangstbevestiging gestuurd moet worden, tenzij de betreffende e-mail direct wordt afgehandeld. De ontvangstbevestiging geeft aan binnen hoeveel dagen na ontvangst van de e-mail een eerste reactie kan worden verwacht.
“Het heeft onze voorkeur om mensen die een e-mail sturen binnen 2 werkdagen een eerste reactie te geven”, zegt wethouder Nick Derks. “Als dat niet lukt moeten zij een ontvangstbevestiging krijgen met de mededeling dat we ermee bezig zijn en dat er meer tijd nodig is om de vraag te beantwoorden.”
Derks zegt niet te weten op welke gevallen in Wijchen het onderzoek is gebaseerd, maar zegt toe te gaan onderzoeken of Wijchen hier in gebreke is gebleven en of de procedures verbeterd kunnen worden.
“Dat past ook in hetgeen we in het coalitieakkoord
aangeven. We willen een open en snelle communicatie en dicht bij de inwoners staan. De gemeente moet goed benaderbaar, aanspreekbaar en zichtbaar zijn.”
Daar hoort volgens Derks een correcte afhandeling van e-mails ook bij; daarom wordt de e-mailafhandeling de komende tijd nader onderzocht.
Zie ook: