Dit weekend hanteert NS winterdienstregeling

05 feb 2021, 20:30 Nieuws
schermafbeelding 2021 02 05 om 154431
NS

Wie dit weekend naar het station in Wijchen gaat om daar de trein te pakken, moet er rekening mee houden dat op zaterdag en zondag minder treinen rijden. Door minder treinen te laten rijden, ontstaat er meer ruimte op het spoor. Dit geeft NS en ProRail de kans om mogelijke problemen door het verwachte winterse weer op te lossen. Reizigers worden aangeraden om de weerberichten goed in de gaten te houden, de NS Reisplanner te checken voordat ze op pad gaan en vooral in de spits rekening te houden met langere reistijden en drukte.

Dit weekend rijdt ongeveer 80 procent van de treinen en op vrijwel alle trajecten rijden minimaal twee treinen per uur, soms vier treinen per uur. Bij ProRail staan extra monteurs en hulp­locomotieven klaar. Ondanks de genomen voorzorgs­maat­regelen kunnen treinen uitvallen of vertraging ontstaan.

Met stevig winterweer op komst met flinke sneeuw, ijzel en harde wind, bereidt de NS zich voor om de gevolgen voor het treinverkeer te beperken. Wissels kunnen vast komen te zitten door sneeuw en treinen kunnen eerder kapot gaan. Programmamanager seizoensvoorbereidingen Lisette van Ooste van NS was afgelopen zomer met haar team al bezig voor als Koning Winter toeslaat.

“Alle draaiboeken zijn up-to-date, de voorraden op peil en onze mensen hebben de juiste instructies gehad”, zegt zij op de website van het spoorbedrijf. Sinds de strenge winter van 2010-2011 hebben NS en ProRail samen een uitgebreid winterprogramma. “We maken alternatieve plannen voor de dienstregeling, zowel landelijk als regionaal. Door de dienstregeling aan te passen ontstaat er meer ruimte om eventuele problemen op het spoor snel op te lossen. Maar we zorgen ook dat voorraden op peil zijn. Bijvoorbeeld dat onze onderhoud- en servicelocaties voldoende pantografen hebben, de stroomafnemers van treinen.”

Strooizout

Maar daarmee houdt het niet op. “De wegsleepdiensten voor gestrande treinen staan dit weekend paraat en het strooizout, het zand en de dooikorrels voor de perrons zijn aangevuld. Ook zorgen we dat het perron, de looppaden en de toegangswegen sneeuwvrij zijn zodat stations goed begaanbaar zijn.”

Ook de anti-icinginstallaties zijn nagekeken. “Die installaties staan op zes plekken in Nederland. Treinen worden – net als vliegtuigen – aan de onderkant met glycol behandeld zodat sneeuw en ijs minder kans krijgen te hechten. Zo wordt zoveel mogelijk voorkomen dat brokken sneeuw en ijs tussen wissels vallen en daar vastvriezen of de leidingen onder de trein beschadigen.

En dan is er nog een eindeloze checklist van dingen die moeten gebeuren. “Het belangrijkste is misschien wel dat onze eigen mensen goed geïnformeerd zijn. Daar oefenen we ook regelmatig mee, zowel landelijk als in de regio.” Machinisten zien de winter niet met angst en beven tegemoet. “Het is niet heel anders dan normaal”, zegt een van hen, Gerrit Braster. “Het is juist ook heel mooi. Het kan echt lijken alsof je door een kerstkaart rijdt.”

Stuifsneeuw

Braster leidt ook nieuwe machinisten op en uiteraard is er dan aandacht voor weersomstandigheden. “Een machinist heeft een speciale app op zijn of haar telefoon waarop te zien is wat er moet gebeuren. Zo kan het zijn dat een trein al voorverwarmd moet worden. Dan wordt de verwarming eerder aangezet.” Er moet ook goed worden opgelet op opstelterreinen: ‘Sneeuw heeft een dempend geluidseffect. Dus je moet echt goed uitkijken als je naar je trein toeloopt.”

Daarnaast is er regelgeving voor rijden met sneeuw en ijzel. ‘Als er stuifsneeuw is moet de machinist eens in de tien minuten flink remmen om de remschijven soepel te houden. En het kan ook zijn dat de stroomafnemer regelmatig op en neer gedaan moet worden om die ijsvrij te houden.’ Bij ijzel kunnen er in de ochtend lege treinen over het spoor gestuurd worden om de bovenleiding ‘schoon’ te rijden, maar dat komt niet vaak voor.