Onderzoek: parkeren voor winkeldeur niet zo belangrijk

Foto: Google Maps

Een van de redenen dat gemeente Wijchen een nieuw deelbestemmingsplan voor het Europaplein moet maken, was het bezwaar dat Albert Heijn en andere winkeliers hadden tegen het terugbrengen van het aantal parkeerplaatsen. Volgens Duits onderzoek blijkt echter dat de auto voor het lokale bedrijfsleven minder relevant is dan vaak wordt aangenomen.

Het gebied dat als een strook oostelijk van het centrum door Wijchen loopt, wordt binnen het bouwproject Tussen Kasteel en Wijchens Meer de komende jaren grondig aangepakt. Onderdeel is de aanpak van het Europaplein waar aanvankelijk het aantal parkeerplaatsen zou worden teruggebracht van 456 naar 287.

De Vereniging van Eigenaren van Appartementsrechten Winkelcentrum Marktpromenade (VvE) en Albert Heijn zijn bang voor de bereikbaarheid en parkeercapaciteit rondom het winkelcentrum en gingen hiertegen met succes in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Inschatting

In Berlijn hebben onderzoekers Dirk von Schneidemesser en Jody Betzien van het Institute for Advanced Sustainability Studies (IASS) in Potsdam in twee winkelstraten onderzocht hoe belangrijk de auto nu eigenlijk echt is voor het lokale bedrijfsleven, zo is te  lezen op VerkeersNet. De onderzoekers hebben 2.021 klanten en 145 winkeliers ondervraagd. Zij kozen voor straten waar de auto alle ruimte krijgt en het relatief eenvoudig is om te parkeren.

De winkeliers werd gevraagd een inschatting te maken van de hoeveelheid klanten die per auto, bus, fiets of wandelend de winkels bezochten. Verder moesten zij een gooi doen naar de afstand tussen de winkel en het huis van hun consumenten en het gespendeerde bedrag per vervoersmiddel.

Voetgangers

De antwoorden laten volgens de onderzoekers zien dat ondernemers er behoorlijk naast zitten met hun aannames. Hoewel zij accuraat inschatten dat de meeste klanten te voet komen, is de daadwerkelijke hoeveelheid voetgangers nog hoger dan de winkeleigenaren denken. De gemiddelde inschatting is dat 21,6 procent van de klanten met de auto komt. Dat blijkt in werkelijkheid slechts 6,6 procent te zijn. De auto was overigens het enige vervoersmiddel waarvan het gebruik werd overschat.

Klantengroepen

Voetgangers, fietsers en ov-rijders blijken dus de belangrijkste klantengroepen voor het lokale bedrijfsleven in een stedelijke context. Volgens Von Schneidemesser komen deze resultaten overeen met recente onderzoeken die uitgevoerd zijn in Europa, de VS en Australië.

Volgens de onderzoekers is een mogelijk oorzaak van de verkeerde inschatting dat minder dan de helft van de ondernemers zelf met de auto naar het werk komt en juist die groep het aantal consumenten dat met de auto komt te hoog inschat. Het volledige onderzoek is hier te lezen.

Zie ook:
Raad van State: deel TKWM bestemmingsplan opnieuw

 

Reacties

Cookieinstellingen