Zorgen GroenLinks over verkeersveiligheid Lambrasse

Foto: Pixabay

GroenLinks Wijchen maakt zich zorgen over de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid voor de bezoekers als er naast de woonwijk Lambrasse horeca en een fitnesscentrum worden gevestigd.

Als mogelijk oplossing ter verbetering van de verkeersveiligheid stelt de fractie voor om van de Hernenseweg vanaf de Randweg Noord tot aan de rotonde met de Drutenseweg A326 een 50 km-weg te maken met een vrij liggend fietspad en voetpaden.

Hotel

Het ontwerpbestemmingsplan Lambrasse voorziet onder andere in de plannen voor horeca en een hotel naast de bestaande woonwijk Lambrasse (Lambrasse 2). Horeca, leisure en eventueel een hotel zouden daarbij op het groene deel met waterplas dat tussen Hof van Hagevoort en de afslag naar de A326 ligt, kunnen komen.

Snelverkeer

“In de huidige situatie is volgens de huidige verkeersbebording de Hernenseweg een autoweg, waarbij het voor het snelverkeer onduidelijk is of er een 70 km/u- of 100 km/u-regime geldt”, zegt raadslid Pepijn Oomen van GroenLinks die samen met Henry Tiemessen vragen heeft gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.. “Aan dit deel is de Hernenseweg op dit moment zowel de op- en afrit naar de A326 als de toe- en uitgang van de carpoolplaats A326. Gezien de aangegeven maximumsnelheden kan op de Hernenseweg hard worden gereden.”

GroenLinks-raadsleden Henry Tiemessen (l) en Pepijn Oomen. Foto: GroenLinks Wijchen

Projectontwikkelaar

GroenLinks vraagt zich of hoe voetgangers, fietsers en gemotoriseerd snelverkeer van jong tot oud de Hernenseweg veilig kunnen oversteken om deze gelegenheden te bezoeken.

“De zorgen over de verkeersveiligheid gelden uiteraard ook voor het passerende snelverkeer rijdende op de Hernenseweg indien de plannen van de projectontwikkelaar gerealiseerd zouden worden.”

Onderzoeken

GroenLinks wil van het college van burgemeester en wethouders weten of het de huidige verkeerssituatie op de Hernenseweg wel voldoende in beeld heeft en of het bereid is om de verkeersituatie te onderzoeken.

Daarnaast willen Oomen en Tiemessen weten welke oplossingen het college ziet voor het verbeteren van de veiligheid van de verkeerssituatie op dat moment.

Oplossingen

Mogelijke oplossingen ter verbetering van de verkeersveiligheid zijn voor de fractie van GroenLinks van de Hernenseweg vanaf de Randweg Noord tot aan de rotonde met de Drutenseweg A326 een 50 km-weg te maken, waarbij ook voldoende ruimte wordt gecreëerd voor een vrij liggend fietspad en voetpaden. Vanaf de rotonde Drutenseweg N845 tot aan de afslag naar Leur, zou een maximum 70 km/u-regime moeten gaan gelden aldus GroenLinks.

Zie ook:
Hogere geluidswaarde bestemmingsplan Lambrasse
PvdA bezorgd over groei van aantal fastfoodbedrijven
D66 wil speelbos en picknickplaatsen naast Lambrasse

 

 

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen